tisdag 17 juli 2018

Atlantsegling, Summering

Så om man ska försöka summera Atlant seglingen så blir det inte helt lätt. Detta är ju något utöver det vardagliga normala men så är det ju också det som är tjusningen. Att som fritidsseglare ta sig an denna rutt är något helt annat än de korta ben som man avverkar under semstern men principerna för seglingen, livet ombord och alla andra aspekter är detsamma men i andra storheter.

Mentala bilden
 Det finns ett talessätt som säger "Om du inte är rädd så har du satt ribban för lågt". Att ha denna segling framför sig innebar för mig skräckblandad förtjusning och lite som att gå upp på en 30 meters trampolin och sedan genomföra ett dyk.  Du vet hur det går till men att faktiskt göra det ställer dig inför nya frågor och funderingar som du måste ta ställning till. Att ta steget, göra det och låta sig själv falla fritt i en ny kontext och se vad som händer. Härligt skrämmande!

Förberedelser
Det var rätt tydliga instruktioner om klädsel och väskor så det var inte jättesvårt att få ihop saker och ting men utmaningen avseende klädsel i detta fallet var ju att ha beredskap för 35 till 5 grader. Vidare att veta om man hade tillräckligt bra kombination med de prylar man tog med sig. Sett i efterhand så funkade allt som jag hade med mig enligt tänkt förväntan avseende såväl komfort som funktion. Ett par skidhandskar hade jag som inte överlevde särskilt länge. Detta eftersom fodret inne i vanten var löst och knölade till sig i fingarna och sådant kan man inte stå och fibla med. Innan avfärd på Guadeloupe köpte jag ett par badshorts eftersom de jag hade i tyg var lite för varma samt så köpte jag en keps. Jag är ingen kepsmänniska men denna kom väl till anvädning för att skydda huvudet från sol. I övrigt så betades utrustningslistan av efter att hotel och flyg bokats.

Avfärd hemifrån
Kl 0800 kom taxin utanför huset och stannade. Som så många gånger i jobbet som jag satt mig i taxi för att åka iväg långt men denna gång var det annorlunda. Helt annorlunda då flera parametrar är okända. Jag storgrät när jag kramade om barnen och likaså med Catrine. Jag fick gå ut snabbt för att inte fastna i hallen och fundera på vad jag höll på med. Helt plötsligt skulle jag bara rå mig själv som om jag vore singel igen och i en ny kontext som jag inte visste vad eller ens om jag kommer hem igen. Tankarna och känslorna var många och kulminerade denna morgon men iväg kom jag men det var nog det svåraste ögonblicket i hela detta projekt.

Avfärd från Guadeloupe
Väl på plats och efter 2 dagars packande med mat och allt annat så var det befriande att kasta loss den 3 dagen vid lunchtid. Att komma iväg är faktiskt än viktigare än att allt är precis perfekt.

Dygnsrytmen
Många undrar om det inte blir drygt men svaret är nej. Inte med det schemat vi hade som var jobba 3h och vila 6h. Man sover max  3-4h av dessa 6 beroende på dagsform, väder osv. Med denna rytm får man ut 3 cyklar på 27h och det blir väldigt bra. En annan aspekt var ju att vi inte behövde väcka något vaktlag som låg och sov utan segelskiften och sånt fixades vid vaktavlösningar alternativt med frivaktslaget.
 
Maten   
Maten blir ditt kosmos och fasta punkt på dygnet. Särskilt lunch och middag. Det finns tid att tänka på maten och det finns tid att göra mat så detta blir stommen i dygnet och viktig. Även om man inte är superaktiv så kräver kroppen sin energi men i ett slutet ekosystem som det blir på en båt flera tusen sjömil från land gäller även där Maslows behovspyramid och maten är en grund i pyramiden. 

Tid
Begreppet tid upphör på sätt och vis att existera. Du har en avfärdstid och en antagen ankomsttid till mål som mäts i dygn och så länge det flyter på så rullar det ju på. Det är klart man hetsar ang. seglad distans och fart men det är väl det enda.    

Nätterna
Sagolika nätter med himlavalv av stjärnor likt sagoböcker och mareld efter båten som lyser upp där man plöjer fram. Visst fanns det även nätter med moln och regn men det man minns är det fina.

Inte se land
En annan favorit fråga som ofta kommer. Nej man ser inte land alls på ca två veckor. Men det blir inget konstigt då det blir normalt och så länge man flyter så är allt ok - rationellt och enkelt.

Summerar man ihop det jag skrivit och försökt förmedla ovan , även om jag känner att orden inte räcker så ser man att en sån här segling är ett tillstånd av olika aspekter i en speciell kontext som gör det hela så unikt och annorlunda och kanske svårt att förstå och förhålla sig till som utomstående.

Om jag nu ska välja några särskilda punkter så blir det.
1. Vår planet har jävligt mycket vatten.
2. Frihetskänslan av att kunna ta sig an världen med en båt
3. Endast du och naturen - inget emellan.
4. Lev nu, lev i nuet  och ta dig an utmaningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar