Prognosen framöver pratar om ett stiljtedygn. Vi får se vad som händer. Jag väntar på tillräcklig nära kustkänning så jag kan ringa Catrine och höra hur läget är hemma. När jag vakande igen vid 10.30 så var det bullbak igång i Byssan och även lunchlagning stod på kö. Byssan är imponerande då den är gjord så att man kan laga mat i de flesta väder. Det är väldigt korta avstånd till allt och en rejäl spis som fixar ordentlig krängning.
Vi gick på kl 12.00 och just då ligger vi mitt emellan England och Frankrike. Med nuvarande kurs ser vi ut att landa rakt på Plymouth. Vi hade god vind med fart på 6,5 knop och vi lyckades genast höjda på både vindvinkel och kurs mot mål med 20 grader tillfälligtvis. Dessvärre varade detta endast i 45 minuter för efter att jag gått av (jag började styra) så mojnade det mer och mer. Till slut fanns det ingen återvändo med 1,5 knop på loggen startade vi motorn. Stiltjen var väntad som sagt. Vi tog ner storsegel samt fock och satte autopilot på 90 grader rakt mot Kanalen. Solen sken och himlen var blå men ingen särskild värme alls i luften. Lunch serverades och sen blev det allmän puts och fej på olika sätt i båten. Gäller att passa på att ordna saker när man kan köra utan det ska kränga. Dagens höjdpunkt blev att passera udden East Prawle Sydost om Plymouth eftersom vi alla ville höra av oss hem efter 8 dygns mobiltystnad. Ja, vi var nu 2 dygn efter beräkning och något pitstop i England var uteslutet. Frekventa uppkopplingar mot 3G nät gjordes och för en del gick det snabbt för vissa lite längre tid.
Det var skönt att höra av Catrine och få en uppdatering hemifrån men även kunna ge en uppdatering. Allt var bra hemma. Middag serverades med lax och ugnsstekt potatis samt egenbakat bröd. En fin kväll men mycket kyligt i luften. Ett troligt Engelskt krigsfartyg passerade akter om oss i sakta mak. Vi går på igen kl 21.00-12.00 så eftersom vi kör motor i natt så kanske vi kan få en vettig sömn på denna vaktfria "normala sovtimmar" för första gången. Det snackas om bojar som ligger i kanalen som vi ska undvika att köra på så klart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar