söndag 15 juli 2018

Engelska Kanalen Dygn 22

Vi gick upp 02.30 och var uppe på däck 03.00. Vi befann oss nära en trafikseparering vid Franska kusten. 10 minuter innan vi purrades så slog föregående vaktlag över till styrbords halsar och kurs 30 grader. Verkade vara lite panik i slaget vilket jag senare fann svar på när jag kollade plottern. Vi såg många fartyg i den tidiga morgontimman. Vinden var stabil i styrka och riktning, den kom från Nordost-Ost och låg på en 15 knop och tillsammans med nattens låga temp så gjorde kyleffekten att vi hade runt 4 grader vid rodret. Trots Bandanan upp till ögonen och tre kragar runt halsen så gick en nkylig vind rakt in i ansiktet. Det var bra med ljus redan kl 03.00 men solen kom på allvar fram vid 05.00 men inte tillräckligt högt för att värma. Det brukar kännas först vid 09.00 har vi märkt. Tur att man har roligt när man jagar höjd med en segelbåt för det var vad vi gjorde på kurs upp mot England igen. Tacksamt så öppnade vinden upp och vi kunde trycka ner kursen på 28 grader till 40 grader med ökande fart. Detta gjorde också att vi förbättrade VMG mot waypoint från 6,3knop  till 8,1 knop. Nöjda med detta så löstes vi av klockan 06.00 och vi gjorde scrambled eggs och kaffe till frukost.


Prognosen framöver pratar om ett stiljtedygn. Vi får se vad som händer. Jag väntar på tillräcklig nära kustkänning så jag kan ringa Catrine och höra hur läget är hemma. När jag  vakande igen vid 10.30 så var det bullbak igång i Byssan och även lunchlagning stod på kö. Byssan är imponerande då den är gjord så att man kan laga mat i de flesta väder. Det är väldigt korta avstånd till allt och en rejäl spis som fixar ordentlig krängning.

Vi gick på kl 12.00 och just då ligger vi mitt emellan England och Frankrike. Med nuvarande kurs ser vi ut att landa rakt på Plymouth. Vi hade god vind med fart på 6,5 knop och vi lyckades genast höjda på både vindvinkel och kurs mot mål med 20 grader tillfälligtvis. Dessvärre varade detta endast i 45 minuter för efter att jag gått av (jag började styra) så mojnade det mer och mer. Till slut fanns det ingen återvändo med 1,5 knop på loggen startade vi motorn. Stiltjen var väntad som sagt. Vi tog ner storsegel samt fock och satte autopilot på 90 grader rakt mot Kanalen. Solen sken och himlen var blå men ingen särskild värme alls i luften. Lunch serverades och sen blev det allmän puts och fej på olika sätt i båten. Gäller att passa på att ordna saker när man kan köra utan det ska kränga. Dagens höjdpunkt blev att passera udden East Prawle Sydost om Plymouth eftersom vi alla ville höra av oss hem efter 8 dygns mobiltystnad. Ja, vi var nu 2 dygn efter beräkning och något pitstop i England var uteslutet. Frekventa uppkopplingar mot 3G nät gjordes och för en del gick det snabbt för vissa lite längre tid.

Det var skönt att höra av Catrine och få en uppdatering hemifrån men även kunna ge en uppdatering. Allt var bra hemma. Middag serverades med lax och ugnsstekt potatis samt egenbakat bröd. En fin kväll men mycket kyligt i luften. Ett troligt Engelskt krigsfartyg passerade akter om oss i sakta mak. Vi går på igen kl 21.00-12.00 så eftersom vi kör motor i natt så kanske vi kan få en vettig sömn på denna vaktfria "normala sovtimmar" för första gången. Det snackas om bojar som ligger i kanalen som vi ska undvika att köra på så klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar