lördag 14 juli 2018

Atlanten Dygn 17

Vi tog vårt pass 21.00-24.00 och detta pass är väl det som närmast kan ge möjlighet till sömn på "normala timmar då normala människor sover" dvs. ledigt från 24.00 fram till 06.00. Vinden var rätt så byig och det var slörbog med vind och vågor snett in mot babords akter. Allt detta gjorde det till en rejäl utmaning att styra båten rakt. Särskilt eftersom vi i en becksvart kväll inte hade några referenspunkter alls annat än displayer på piedestal samt ovanför nedgången till salongen. Vindvinkel på max 90 grader var anbefalld men vi var ibland nere och vände på 130. Man fick verkligen jobba och alla i vaktlaget hade lika svårt denna kväll. På mitt styrpass kände jag plötsligt ratten låsa sig helt. Jag sa till Hampus att känna efter och han höll med. Det visade sig att på något sätt hade autopiloten kommit i autoläge så en snabb urkoppling av denna så hade vi kontroll igen. Manöverpanelen till autopiltoen sitter på babords sida där man står och styr så den är rätt lätt att trycka till utan man märker det.

Bild tagen innan avsegling, hemma
Denna natt var extra svettig eftersom jag nu dragit på mig i klädväg : Icebreaker underställ byxa och tröja, Gill fleccesalopettes, långärmad Sailracing tröja, HH-fleecetröja och sen Mustostället. Detta "toppas" sedan med Dubarry sjöstövel i Goretex, en Bandana (som är guld värd att täcka halsen och hela ansiktet nästintill), Mössa och slutligen ett par Henri Loyd handskar i neopren med mycket långa ärmar. Det var så klart för mycket just denna natt men en hel del av grejerna som är med har jag inte provat i skarpt läge så vissa kvällar/nätter blir det till att experimentera. Jag kom fram till att grundkonfiguration blev den som jag nyss räknade upp men inga underställsbyxor då det räckte med fleccebyxorna under sjöstället för att hålla benen varma. Lager 1 och Lager 2 var det som jag kompletterade upp mest inför resan. Detta också för att jag vet att kommer få bra nytta av det hemma i Sverige. Väl i bingen väntade god sömn men uppe på däck fortsatte utmaningarna för nästa vaktlag. Vilket påverkade oss som skulle försöka sova direkt efter. Jag drömde mycket konstigt och vaknade upp vid 0400. Det var stökigt på däck, det märktes. Vi purrades vid 05.30. Det var kyligt och inte roligt att gå upp eftersom man inte var pigg direkt men med kläder på, en macka och en kopp te så var man igång igen och fit for fight. Kapten var på däck och hade varit sedan 03.00 just pga. alla svårigheter med styrning denna natt. Vi körde fram till 09.00 utan drama sen ner och sova igen. I alla fall jag för jag skippade frukost. Jag vaknade lagom till 11.30 där vår egna vaktlagskock hade dragit igång köket med crepes servering. Det blev crepes med både ost/skinka och senare med choklad. Mycket gott och uppskattat.

Vi slappade till 15.00 då vi gick på igen. De senaste dagarna har det kommit lite mer värme så skönt att sitta uppe i sittbrunnen dagtid. Vi byte försegel till J2 då vinden mojna ut ganska rejält. Idag 13:e Maj har vi loggat 540 nm och vi kommer innan 24.00 passera Latitud 45 grader Nord och vi ligger då nästan i mitten av Biscayabukten om man skulle dra en linje rakt österut. Det är ju dock några hundratal sjömil in till Frankrikes kust. Kvällens middag blev pasta med räkor och mycket gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar