Vi körde vårt vaktpass 24.00-03.00 och hade rejält med gung i fören. Detta pga.
en motvind på 15 knop och en medström på nära 4 knop. Därav rejäl hävning i båten. För övrigt en händelselös natt där det mest aktiva bestod i att gira 30
grader norrut för att inte kollidera med trafiksepareringen. Fartyg gick förbi som
vanligt. Vi återtog vakten 09.00-12.00 den 20 maj och kom upp till ett riktigt grådis. Föregående vaktlag hade äran att runda Dover
men pga. disen såg de inget alls av dess berömda klippor. Vi passerade
ett fyrskepp som heter East Goodwin. Fyrskepp är väldigt vanliga här.
Passade på att ringa de sista
samtalen då vi skulle förlora täckning igen snart då vi nu kommit till Dover Strait och på väg upp till Nordsjön. Lagom till lunch
satte vi storseglet i den lilla vind som kommit men behöll motorn på då
det inte lyfte riktigt. 2h senare kunde dock J2 rullas ut och vi kunde
fimpa motorn efter nästan två dygns körning. När vi tog över kl 18.00 igen så hade vinden ökat och J2 var för stor
så det blev försegelskifte till J4. Skiftet gick snabbt denna gång. Vi kryssar
norrut i Dover strait med 2 knops nedström norrut så det går på bra med
farten på 7,5-8 knop. Även här löper en rejäl trafikseparering som man får hålla reda på. Strax upp till höger ligger både Rotterdam och Haag. Mycket trafik här. Vi har strax under 500 NM till Skagen så att passera Nordsjön bör gå
relativt snabbt och vindarna är lovande med 10-15 knop från Ost. Just
ikväll har vi haft Nordvästlig vind mellan upp till 15 knop.
Vi körde tidigt kvällspass 18.00-21.00. Middag var Tonfisk gryta med pasta, mycket gott! På denna bild ser man grundkonfigurationen avseende klädsel den senste tiden. Nästa vakt 03.00-06.00 den 21:e Maj alltså hundvakten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar