söndag 15 juli 2018

Engelska Kanalen Dygn 21

17:e maj började klockan 24.00 för oss med att vi gick på vårt vaktpass.Vinden hade lagt sig något jämfört med dagen så nu hade vi ca 15 knop och mer hanterbart i mörkret. Söder om oss ca 2-3 NM hade vi en båt men kunde inte tyda vad och vi gissade att den sannolikt låg för ankar. Någon timme senare såg vi en till med exakt samma lanterna - Endast en vit runtlysande så ankarliggare var det nog bägge två. Hyfsat kallt efter 1,5h i sittbrunnen. Det blev att göra en del armhävningar och köra plankan för att få igång lite värme i kroppen. En kopp te hjälpte gott också. Väl förbi stadiet av att frysa så är det ok men har man suttit för mkt stilla så blir man kall oavsett antal lager kläder.Vi blev avlösta 03.00. Vi gick och la oss och sov gott. Vaknade 06.30 och kunde ligga och dra mig. Blev ett slag vid 07.30 så jag fick ändra sida helt i kojen, slingerskydd hindrar dig från att trilla ur kojen om man alltid knyter det innan man somnar. Att ligga och hänga i dem var lite ovant men det är också en sån sak som man vänjer sig vid. Utan dem hade det varit svårt att sova. Klockan 08.00 hoppade jag upp och käkade lite frukost. 

De senaste dygnen hade det varit lite svårare att styra båten tyckte jag, blev lätt så att man vinglade på kurslinjen och till slut blir det psykiskt påfrestande så att du knappt vågar röra ratten och när du väl gör det så blir det fel, inte alltid men tillräckligt för att störa din självkänsla. Jag hade ett samtal med Bengt om detta denna morgon. Han gav mycket bra tips som bestod i att 1) 10cm rattrörelse på Celeste är som 100 på min båt mha att rodret är så pass stort 2) Låt båten själv få vägleda och bara följ med i vissa lägen. Jag kunde direkt prova på vårt vaktpass som vi gick på 09.00 denna morgon. Det gick bra mkt lättare att styra båten rakt än innan så det var bra att jag tog upp det. När vi gick av vårt pass hade vi 99 NM till vår waypoint som ligger ca 40 NM syd om Falmouth.Vi bör nå waypointen under natten den 18 maj. Vi gick på klockan 18.00 och fick instruktioner att ligga på max 30 grader på vindvinkel med J2 samt full stor hissad. Vi ville ju inte trilla ut i Atlanten igen kursmässigt. Vi ville ju upp i kanalen som dock inte välkomnade oss.

Vi hade dålig vind riktning med nordostliga-ostliga vindar vindar så nu tvingades vi ner på kurs mot Brest i Frankrike. Att jaga höjd blev en  perfekt övning för att återigen praktisera styrning av  båten och med den nya insikten så var vingelspektrat +- 2-3 grader. Faktum var att man med denna båt kunde ligga så lågt som 20 grader i vindvinkel men vi kunde normalt hålla runt 23-27 när det gick som bäst. Kurs, fart och vindvinkel var alltid ett centralt tema i sittbrunnen. Oavsett om du hade vakt eller ej.  Vårt vaktlag fick middag i sittbrunnen som var kanongod med nudlar och kött. En fin avslutning på dagen med en blå troligtvis stjärnklar himmel kommande natt. Vi går på 03.00 igen så vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar