lördag 14 juli 2018

Atlanten Dygn 15-16

"Lite längre än till Dragör". Så skrev jag om denna bild som jag sms:ade till en kompis när vi kastat loss. Upp till Englands sydvästra del hade vi 1200 NM och beräkningen var att det skulle ta 6 dygn upp dit. Vi hade ett lågtryck som låg med sitt centrum en bit upp i Nordostlig riktning och planen var att åka på baksidan av detta. Denna strategi skulle ge oss bra vindar som förväntades ligga på 15-20 knop ifrån Nordväst. Detta skulle ge oss halvvind rakt upp till England. Azorerna ligger strax under Latitud 40 grader Nord. Mellan 40:e och 55:e Latituden går ett flertal lågtryck över Atlanten ifrån USA och dessa måste man vara på sin vakt gentemot.   

Under det första inledande dygnet låg vinden på 18 knop. Vi hade inledningsvis lite utmanande krängning ombord. Vi har avverkat två vaktpass redan 24-03 & 09-12. Natten var rent av iskall, säkert inte mer än 5-6 grader klockan 0200. Vädret kommer göra detta mer utmanande. På morgonpasset revade och släpptes storseglet ut 4 gånger då vinden var väldigt lynnig i styrka. Till slut belv det J4 samt två rev i storen och vi låg på 9-10 knop i framfart. Skönt att gå lägga sig efter förmiddagsvakten dock jag vaknade igen vid 1400 av matlukt. Omelett gjordes på beställning så jag kravlade mig upp och fick en rejäl laddning. Satte mig lite på däck men vinden är kylig även med gasande sol så jag återgick till kojen och la mig att lyssna på musik och vilade lite till. Mer än 2 timmars sömn måste jag ha. Har inga måsten förrän 1800-2100 då vi går på igen. Sen blir det hundvakten 03-06. Blir att ta på sig mycket. Skönt att vara iväg och komma in i rytm igen.  Som lord Nelson sa: "Good ships and sailors roots in the harbour".

Minst en gång per dygn, ibland fler, så laddade vi ned Gribfiler som gav vindprognoser för valt område. Denna data används sedan i s.k weather routing. Principen bygger på att man känner till båtens prestanda i form av ett polardiagram. Detta utgör baseline och utifrån denna samd vinddatan så kan navigationsprogrammet tala om för dig optimal kurs beroende på om du vill köra på snabbhet, säkerhet osv. Prognoserna stämde väl med verkligheten med vissa avvikelser ibland men låt säga att träffsäkerheten låg på 80%. Detta tycker jag är bra. Att ha koll på vädret här ute är av yttersta vikt.

Angående säkerhet så har båten i sig själv en säkerhetsklassning som kallas MCA Code 0. Goggla det om du vill läsa mer om det. En annan sak som var rätt ny ombord var Garmins Inreach. Med denna så kunde man skicka sms oavsett var man befann sig på havet då den går via satelit kommunikation. Vidare så finns det en distress  knapp som kopplar upp sig till närmase MRCC oavsett var du befinner dig i hela världen. Att smsa gick alldeles utmärkt de gånger jag testade. Distress knappen behövde vi aldrig prova.

Med Garmin Inreach kunde vi även göra positionsmarkeringar direkt till en Facebooksida som anhöriga och övriga intresenter kunde följa. Här gjordes även en kort kommentar om läget. Tänk att man via satelit kan göra FB uppdates var helst på havet man vill. Kostnaden var inte jättestor heller. Det har hänt lite sen Joshua Slocum avseglade med sin Slup Spray år 1895 för jorden runt seglast kan man lugnt konstatera.

Dagen den 11 maj ångade vi på bra och vi hade 5-6 m höga vågor. Som tur är är vågdalen lång så man kör mer eller mindre uppför ett stort vågberg och sen över detta. Lite som att köra upp för stora sanddyner i en öken med en bil. En annan sak är att man vänjer sig. Det blir normalt. Kvällarna blir ljusare och ljusare märker vi, vi kör ju ifatt mer och mer sommartid. Vi justerade klockan så att det passade med tidszoner och detta är rätt viktigt för att hantera dygnsrytm avseende måltider. I övrigt väldigt öde härute.
Vi har ett lågtryck norr om oss som vi åker på i bakkanten. Vi tror också att det av denna anledning är därför vi har så pass låga tempereraturer. Natten den 11 till 12e maj var inte lika kall men vi var också bättre kläda tror jag. 3h vakt är inte mycket men man blir kall av att sitta still i sittbrunnen. Vi körde hundvakten 03-06 och sen in i bingen för lite vila. Sovsäcken funkar mycket bra. Värmer fint och är enkel att stuva undan och tar inte mkt plats trots att jag inte har ngn kompressionssäck till den.

Nu har vi även kört dagspasset 12.00-15.00 och softar i salongen med kaffe och musik. Man tar det lugnt när man kan här ute så här en 600 NM från Portugals kust. Vid lunchtid idag hade vi loggat 335nm som ger oss en snittfart på 7,3 knop. Vi har ngn typ av motström på 1 knop. Menyer avverkade so far: Pasta pesto med kallskuren lax, Laxsoppa kokt med potatis, Omelett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar