Vaknade den 15:e Maj av att det skumpade betydligt och mycket riktigt så hade det väntade
vindvridet från Norr kommit men dessvärre mer Nordost än Nord och innebar motvind för oss. Inledningsvis ökande vind samt regn. 08.00 vaknade jag och gick upp på muggen. 2 timmar sen jag gick och la mig alltså. Det är en ganska kort sömncykel. På väg tillbaka
till kojen noterade jag att värmaren var på så det var varmt och gott att
krypa ner igen. På ljuden ovanifrån däck hörde jag att det var försegelskifte från J2
till J4 och 20 min senare så kom även revsättning till rev 2. Senare
fick jag frågor om jag gillade bastun eftersom utrymmet jag sov i blir
väldigt varmt men inget jag märkt men de hade stängt ett utblås vid kojen så det var väl därför jag överlevde. Gött och varmt var det i alla fall. Sedan några dygn tillbaka hade vi börjat hålla ruffluckan i stängt läge oavsett tid på dygnet samt under natten stängde vi även till nedgången till salongen.
Jag gick upp igen vid 11.00 och åt lite mackor. Gjorde mig sen redo för tuff
segling på vårt vaktpass mellan 12.00-15.00 i den nya kursen på halvvind med vindstyrka som nu låg på
21 knop och ca 4m våghöjd. Nu med mycket kortare och krabbare sjö samt små gäss
på vågtopparna. Vi hade 400 NM till början på Engelska kanalen. Vi hade rejält tryck i skutan
med 9,7-10,3 knop. Vindbyar kom och gick men inget regn dock vilket var
tacksamt. Lunch i sittbrunn satt fint vid 13.30 och sen
fortsatt färd på kompasskurs 80 grader mot England. Vi hade en hel del
ordentliga översköljningar långt upp över däck och även över
nedgångsluckan till salongen som vi gudskelov hade stängd när det kom
vatten rullande. Ibland gick dock vattnet rakt ner i salongen om man glömt stänga en bit eller två eller om en tamp lagt sig på olyckligt sätt på rufftaket. Vi hanterade passet och sjön på bra sätt och var mest glada för att himlen var blå så vi slapp regn. Vi gick av klockan 15.00 och då kunde vi slappa till 21.00.
När vi gick på 21.00 hade såväl vinden som vågorna samma
karaktär som tidigare men med stora skillnaden att det var mörkt och inga som helst referenspunkter då det var inga stjärnor synliga. Bengt tog emot oss vid rodret så vi hade förstärkning denna natt, vi körde enligt skiftets vanliga rutin så mycket det gick men givet den krabba sjön och inte helt lätta manövreringen så pitchade både Bengt och Jens in under natten med alla vaktlag. Det var behövligt givet omständigheterna vi hade. Vi gick av vårt pass och kunde binga 00.30 men svårt att sova i en
båt som skumpar, smäller, slår och ligger på 25-30 graders krängning.
Även svårt att klä på/av sig så klart och ta sig fram under däck men detta hör till och är en del av charmen. Liksom allat annat :-)
Klockan 05.30 den 16:e Maj var det rejält kallt i båten. Mindre än 10 grader men det var
bara att kravla sig ut ur den varma sovsäcken och dra på sig allt enligt sitt invanda mönster. Man märker hur människan kan vänja sig vid saker på övningar som denna. Fem minuter in på vaktpasset denna morgon får jag en våg som sköljer rakt in på mig i sittbrunnen, Det är kallt vatten men efter att ha förbannat vågen så torkar det rätt så snabbt. Prio är att hålla sig torr. Nåväl vi körde på i en tuff sjö
och 21 knops vind. Efter ca 2h så smällde det till i storseglet och vi
fattade inget men vi kunde se storseglet hänga och fladdra. Vi fick
väcka Bengt som konstaterade att en schakel som håller revlinan på
plats gått av. Vi fick släppa ner storen, let upp en ny schakal och ersätta den i vagnen som låg bommen. Schaklen fick anpassas lite för att passa. Kontraster är väl ändå härligt där vi står denna morgon ett antal hundra sjömil från något land och fixar med en schackel i hyfsat hög sjö, med för mycket kläder på oss och lite smått trötta. Då kommer det en liten delfinfamilj
och leker bredvid båten. Mindre delfiner än vad vi sett tidigare och man såg hur
de små gjorde samma konster som de andra vi mött men pga. deras litenhet
så blev ju rörelserna inte lika stora. Jag stod och tittade på dem och
tänkte spontant: Valter och Ella :-). Vi fixade schaklen, Vi hjälpte avlösande vaktlag med att hissa storen och sätta rev 2. Därefter kunde vi gå och lägga oss. Skönt att torka upp i
båten med värmare på morgonen.
Det blåste ju inte kulingvindar men vi märkte under eftermiddagens vaktpass en betydligt högre våghöjd som började torna upp sig ordentligt på vår väg upp och in mellan England och Frankrike. Så blir det när djupet går från 5000 m till 500 m via kontinentalsockeln. I övrigt sol och blå himmel. Vi hade mer nord nordost kurs än ostlig så vi kom upp rätt nära Isle of Scully där vi kryssade oss fram i Keltiska Havet som det heter syd om Irland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar