
Vi körde vårt vaktpass 21.00-00.00 som var det lugnaste vi haft avseende vind och vågor. Platt vatten. Relativt varm natt av denna orsak.
Mörkt hav men mycket fartyg i omlopp och som vanligt då ett utmärkt
tillfälle att öva sina kunskaper i lanternor och deras betydelse. Vi
möte en båt med en röd runtomkringlysande som jag inte kunde men vi
kunde konstatera med experter ombord att den hade farligt gods, flagga B således. Bortsett
från fartyg bjöds det inte på större överraskningar utan vi gick av
enl. plan och kunde sova gott tills 06.00 då vi väcktes igen för 06.00-09.00. Det var ljust ute och solen var redan på väg upp. Fartyg gled förbi precis
som under natten. Inom loppet av 1,5 h hade sittbrunnen städats, gjort
varm choklad, varma mackor till frukost, kaffe så lite rastlösa är vi.
3G täckning kommer och går så vi lyssnade på lite musik och annat men i
stort inget större som hände. Blev bingen igen och jag somnade om hårt
för jag vaknade först vid 1200. Jag tror kroppen tar igen sömn nu när
man kan sova utan krängning. Lunch serverades i form av en wrap med
skinka. Klarblå himmel och sol men kyligt i vinden.

Vi passerar Isle of
Wight. Vi går på vakten igen vid 15.00-18.00 men det är mestadels raka spåret på
autopiloten som vi använder vid maskindrift så inga större
ansträngningar direkt. Det ligger en del bojar ute i vattnet som är
orange och kommer lite då och som man får se upp för. Efter vakten bjöds
det på bra mobiltäckning så jag ringde min son Valter. Han hade ringt
mig tidigare under dagen i tron att vi låg kvar på samma ställe som igår och
således hade täckning. Jag ringde även min dotter Ella. Så härligt att höra deras röster. Ringde även Catrine och pratade en del så klart. Vidare så blev det lite uppdatering
på mail och sociala medier. Alla ombord är lika klistrade vid sina
mobiler när täckning erbjuds.
Det tas rätt mycket bilder och här är en på hela vårt vaktlag samlat. En bra bild tycker jag.
Kortspel som kallas 7;an i avvaktan på kvällsmiddag. Pasta carbonara var
utlovat och det var jättegott.

Vi är på väg mot den stora trafiksepareringen utanför Dover och i början på denna ligger ett fyrskepp som kallas Greenwich. Här går så klart det som kallas nollmeridianen och det kände ju speciellt att passera denna. Vi passerade nollpunkten en
stund efter middagen och då bjöds det på en liten hut och en skål för
att fira detta faktum. Bra avrundning på lördagskvällen som faktiskt är den sista lördagen vi
kommer ha här då vi planerar ankomst 26 maj i Göteborg. Vi körde senare
förbi klipporna vid Brighton som påminner en del om Möns vita klippor i
Danmark. Prognosen är lite osäker på vind. Det blir motoråka av även i
natt och förhoppningsvis kommer något system i position för att ger oss
lite mer vind under Söndagen. Stiltje får man räkna med på en sån här
lång tripp, vi kunde lika gärna fått det ute på Atlanten i några dagar
men just där vi är nu så ändras vår framfart markant av de olika
strömmarna som är i spel runt Englands kust.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar