söndag 14 augusti 2016

Laboe - Marstal

Prognosen för dagen löd Syd och Sydost under 5m/s vridande till Ost och ökande 3-8m/s. Detta borde passa oss väldigt bra så vi avgick vid 08.00 ut från Laboe. Trafiken var redan igång med såväl inkommande som ujtgående båtar till Kiel och genom trafiksepareringen. Vi beslöt att segla över syd om den och på så vis slippa bry oss mer om de större båtarna. Vi hade god fart med fulla ställ denna dag. Vi mötte en bogserbåt utan släpp och den väjde fint för oss. Av erfarenhet vet jag att dessa drar upp kraftiga vågor och så gjorde även denna och vi gick med bra fart in i dem för att slippa ev slänggippar med storseglet. Det tog en stund innan dessa vågor var förbi och då förstår man hur mycket vatten dessa båtar pressar framför sig när de kör. Konstigt att inte ungarna vakande då de låg fortfarande och sov. Vi skrattade åt detta och la kurs rakt på mål.

Väster om trafiksepareringen ligger denna fyr och tillika lotsstation kom vi  fram till. Säkert mycket kaffe som dricks här mellan uppdragen. Seglingsmässigt så hade vi det strålande med fart på närmare 6 knop och kurs rakt norrut och på målet. Nu var det bara att tugga distans för nu skulle vi inte se någt förräns vi såg Danmark. Noterade att vi höll jämna steg med en motorbåt som låg ca 2 distans före oss. Jag tog detta som att även de bedömt överfart som god idag då motorbåtar oftast undviker starka sidvindar.

Efter n bit utanför fyren kunde jag se på AISen att en båt kom efter oss med hög fart och tillika kunde jag utläsa att det var ett militärfartyg. Namnet var talande: Rottweil! Den kom så pass nära oss som 0,3nm och då drog av på farten. Jag kunde se på AISen att den tydligt följde efter oss. Mer än så hände inte och våra avstånd ökade så smått Om det var någon form av kontroll vet jag inte men lite kul med aktiv trafik. Påminner om min uppväxt i Karlskrona och dess skärgård där vi ständigt fick förhålla oss till miltära övningar och båtar. Knappast något finns ju kvar idag.

Vi hade god fart då den väntade vindökning och vridet hade påbörjats. Vi låg på slör med 6.5 knop. Lite smågungigt som det blir på slör eftersom vågorna kommer in snett bakifrån och vissa av vågor "knuffar" en ur kurs så man får rätta upp båten. Ungefär den svarta ringen hörde jag det typiska ljudet av en dykare som andas i mask. Jag reagerade inte först. Men en kom det igen och Catrine sa: Jag tyckte väl det. Mycket riktigt en Tumlare på besök. Den låg precis bakom båten så när jag vände mig om kunde jag se dess fulla längd uppifrån. En stor en. Vi har sett dessa förut men oftast på avstånd och aldrig så här nära. Den dök upp och ner hos oss en bra stund. Jag blev smått orolig för om vi skulle köra på den och träffa med vårt roder skulle det vara som vilken sten som helst. Den försvann och vi körde på. Ett kul möte med naturen!

Så efter ca 4timmars segling kunde vi se hamnen och staden Marstal på ön Ärö iDanmark. För att komma "inomskärs" så finns det en grävd ränna man går in i och då kommer man även in till hamnen. Det var bra med traik i denna ränna - främst utgående tyska båtar. Vinden hade nu vridit till Ost och ökade på upp till 8m/s och även det passar för en sydlig överfart- Hamnen var i närmaste laget proppfull vilket förvånade då klockan inte var mycket mer än 12.30. Tyskar i mängder. Mer holländare än vad vi sett innan också. Mycket lite svenskar.

Marstal har en gågn i tiden varit Danmarks största sjöfartsstad efter Köpenhamn. Vidare är det också en av de hamnar som i Danmark har flest besök med 1700 årligen. Vi kunde förstå att hamnen var nästan full. Vi fick en plats bredvid en holländska motorbåt och det visade sig vara den vi hade "sällskap" över med. Det hade gungat ordentligt för dem sa han. Hamnen är fräsch och har en jättestor lekpark samt en bra badstrand. Mycket barnfamiljer- Aldrig sett så mycket barn som vi sett i denna hamn. Kul!

Vi åt på en av stadens fyra restauranger. Vi bestämde att lämna efter en natt och gå ett kort ben upp till Rudköbing. På förmiddagen blev det ett besök på sjöfartsmuset. Det finns sannolikt många marina historier som kan berättas från denna stad och mycket finns på museumet. På innergården fanns det en lekplats. På museumet tog man bara Dankort när man skulle betala. Även vissa andra affärer i Marstal tog bara Dankort. Vilket jävla hittepå detta Dankort är tycker jag som alltid betalar med kort.