tisdag 16 augusti 2016

Korsör - Vordingborg Nordhamn

Vi var iväg vid 07.30. Sydväst eller väst 5-10m/s så vi räknade med mestadels med eller sidvind. Osäkert dock vilken sjö det bjuds på vid sydväst 10m/s i Smålandsfartattnet. Jag vaknade redan vid 4.30 denna morgon. Ville bara komma iväg. Vi hade lång etapp med osäkert väder så jag ville bata "ta itu" med det. Vi hade god fart ner till Agersö. Vi hade redan bestämt att skippa Omö men vid Agersö var vi tvunga att bestämma om det skulle bli Karrabaeksminde eller Vordingborg. Det första alternativet skulle ge oss mindre dagsetapp men samtidigt en dag extra att segla 25nm på pga halvön Knudshoved som man måste ta sig förbi. Vindarna var lugna när vi kom till Agersö så vi satsar på Vordingborg. Det fick inte jättefort då vinden låg på 5-7m/s och vred väldigt mycket mellan SW-W. Sjön var rätt jobbig eftersom det blev stundtals driv i båten och stundtals bara gung. Vi flöt på i mellan 4,5-5kbop mitt ut i Smålandsfarvattnet. Vi körde mitt emellan och passerade både Kirkegrund och Venegrund och efter detta kunde vi börja trimma in kursen mot Storströmsbroen och lorsa vårt gamla GPS spår här nere då vi svängde vänster ner till Guldborgsund ca två veckor tidigare. (Man ser det på bilden)  Under hela seglingen såg vi bya som gick i horisonten i öst, i väst och i norr. Inge kom vår väg lyckligtvis. När vi var en 5nm från bron verkade den utlovade vindökningen komma. Vi hade 6,5 knop på bara storen och det gick fint.

Vi rev segel strax innan inseglingsränann Vorrdinborgs Nordhamn. Denna hamn har endast ett fåtal platser med 2meter djupgående. Vattenståndet låg på +15 enligt DMI. Vi Vi slapp regn men fick rejäl motvind in i hamnen då en by passerade lite längre söderut. Vi kom i hamn och såg att en längsides 2meter djup plats var ledig så jag sa förtöjning med styrbords sida till Catrine. Detta är en enkel tilläggning och Catrine kom av på bryggan men det blåste så förbannat tack vare bymolnet så det blev med ens ett stort mellanrum mellan förskepp och brygga. Jag hade som plan att hoppa av med aktertampem men nu fick se henne stå och ta i för kung och fosterland för att få in båten. Hon orkade inte och hade ca 2 meter tamp kvar. "Knyt fast" skrek jag så att vi åtminstone ligger kvar och inte riskerar att få in tampen i propllerrn vilket hade varit troligt om tampen tappats eftersom jag hade tvingats svänga 90 grader med båten. Samtidigt så spanade jag efter folk på andra båtar som kunde hjälpa till men såg ingen. Operation knytning såg ut att misslyckas. Jag körde båten i små stötar framåt och detta slackade förtampen så Catrine kunde ta in mer. Helt plötsligt var det två personer ute hoss oss vara en tog förtampen och den andre min aktertamp och vips så var vi fast enligt plan. Vi tackade dem så klart. Catrine var chockad eftersom hennes hand höll på att klämmas då hon försökte knyta båten.

Detta var det mest dramatiska hitills på färden och efter vi lugnat ner allt så drog vi oss upp på stan för middag. En god stek blev det. Trots 10 år sen så var Vordingborg sig likt. Efter middagen gick jag till båten för en skön eftermiddagsvila medans övriga gjorde staden. Det är så skönt att ta en liten tupplur efter en lång segling. Jag somnar aldug hårt utan vaknar på autopilot efter en 40-50 minuter. Vi bestämde för att ligga två nätter här då vi ståt på bra denna dag och det var helt rätt att gå hit än till Karrabaekminde. Vi fick tyskt sällskap utanpå denna kväll som synes.

Hamnen ligger ju väldigt centralt söder om Själland så många vgör ett stopp här. Det kom båtar inseglandes i ett till hamnen och alla hittar förr eller senare en plats även om de snurrar runt lite. På kortsidan av vår brygga framför oss hittade de "danska sjö spejderna" (sjöscouter) plats att ligga på. Den båten kom lastade med 10-12 ungar. Kul för dem att komma ut på äventyr. Vi somnade gott ombord.

Vi sov länge och vilade ut. Lunch på ett Cafe i närheten av hamnen Ej Kinarestaurange som ligger i hamen. Vi tänkte grilla idag så efter bad och vila i den jättefina sommardagen gick Catrine och Ella iväg och handlade. Denna eftermiddag tappade Valter sin första tand och det var stort för honom. Han fiskade med krabbspöet från båten och jag satte på en dansk peng när han inte såg och han blev så förvånad när han vevade upp för det innebar ju att som han sa:  "Mamma, är ju ine tandfen!"som ha grunnat på länge.

Vi grillade uppe på land i hamnen och fick en magiskt fin kväll. Vi pratade om grillningen och bannade oss själva för att vi nte grillat mer då det blir så gott och  en spottstyvera av vad ett restaurangbesök kostar. Nåväl. Vi lär oss. Vi fick nytt och svenskt sällskap utanpå oss under dagen. Visade sig att de låg på samma brygga som oss i hemmahamnen. Vi pratade lite med dem och de var på väg till just Omö eller Langeland beroende på väderutvecklingen. Vår egna plan var att gå genom Bögeströmmen och till Rödvig under morgondagen.

En koll på vattenståndet visade +5 och Böeströmmen ska vara minst 2m så det borde gå fint. Vi njöt av den sköna kvällen i början på Augusti.

Vissa andra njuter mer med Ipad ...