torsdag 11 augusti 2016

Heiligenhafen - Laboe

Planen var att gå till Danmark och Marstral. Vind från väst ca 8m/s inne i hamnen. I övrigt sol och lite moln på himlen. Väl ute ur hamnen hisade vi segel och satte kurs på Marstral 35nm i nordväst. Det blåste mer än förväntat och vi fick gå på styv bidevind för desl hålla märket men även klara fri passage på Ferhman. Insåg att detta kommer bli en tuff segling. Kanske för tuff för familjen?

Action talar mer än ord som man säger. Ella kom upp från salongen och spydde upp hela frukosten som beståt av chokladflingor och yogi. Då la vi om kursen till sydväst och rådgjorde ombord. Efter lite gråt och mestdels chock så var hon ok igen. Har märkt att de återhämtar sig jättesnabbt så fort de få bort illamåendet. Vi gjorde ett nytt försök men nej det skulle bli för kämpigt. Nu var vi i en situation där alla val var dåliga i princip. Vi ville inte gå tillbaka till Heiligenhafen eller till en annan hamn på Fehrman. Att gå tillbaka sätter ett mentalt tvivel. Annan hamn på Fehrman skulle innebära att  högst troligt stånga med väst vinden nästa dag i stället. Hamnen Lippe 11nm bort erbjöd osäkert djupgående. Laboe 28nm bort och vinden rakt i nosen delvis. Vad göra? Jag tog beslutet att vi går till Laboe som skulle ge oss bättre utgångsläge för kommande dagar samt förstärka känslan av att vi kom framåt samt så skulle vi få se en ny hamn.

Vinden mojnade av så sakta och kom ner till en 6m/s och det var vi glada för. Givet morgons lilla äventyr ville besättningen komma fram snabbast möjliga. Mycket mer drama  än att möta en bogserbåt blev det inte. Laboe Naval Memorial också kallat Laboe Tower. Byggår 1927 - 1936 Ett minnes monument för stupade marin soldater i både 1:a och 2:a världskriget. I anslutning ett museum och man ser även en ubåt på land
 Vi kunde se en härlig strand och klar blått vatten. Vi började genast prata om att stanna här en dag extra men allt hängde på vindarna. En enkel lärdom från dagen var att vid längre överfarter ska vi ha med ocj/eller sidvind. Familjen mår inte bra vid för tuff bidevind. Gällande prognosen så vart den  ändrad på förmiddagen efter att vi gått ut från Heiligenhafen till Väst eller Nordväst och det stämde bättre med vad själv kunde observera då vinden kom från 310 grader så inte undra på att vi satt i skiten oavsett tidigare på dagen


 Under eftermiddagen var det tungt med trafik från Kiel kanalen. Personligen var detta också en avlägens milstolpe. I alla seglingsböcker jag läst om långseglare så har Kiel kanalen varit återkommande av naturlig skäl. Det kändes gott att stå och titta på den vita fyren och veta att endast två sjömil längre ner kör man in i kanalen för vidare färd ut till Elbe och där kan man ta sig vidare ut till Cuxhaven eller köra ner till Hamburg och vidare söderut på Europas kanaler. 


 Kanonfin kväll i Laboe. Vi tog en promenad i centrum och på strandpromenaden. Mycket folk i omlopp. Ofta kan jag tycka det är jobbigt när man kommer in från lugna och tysta havet efter en hel dag på sjön och sen ska man ställa om för att vistas bland väldigt mycket människor. Nåja, det finns väl värre problem. Vi fick också tvätta lite kläder i hamnen. Jag njöt av öl och whiskey i sitbrunnen. Prognosen såg lovande ut för färd norrut under redan samma dag.



Förtöjda i Laboe hamn. Två andra svenska båtar såg vi i denna hamn men inte mer än så. Flertalet av båtarna låg på +40 fot i denna hamn. Pratade lite kort med båtgrannen som kände till Malmö.  Han sa att denna tyska hamn är mycket lugnare .. vet inte riktigt var han har varit i Malmö.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar