tisdag 9 augusti 2016

Heliligenhafen Liggedagar


En enormt stor hamn som sagts tidigare och som i alla nya städer måste man lära sig navigera även på land. Var ligger mataffärer osv? Gällande båtplatsen så gick man upp till hamnkontoret och sa vilken plats man låg på och betalade. En annan sak som man blev lite ställd över att det satt en kedja tvärs över bryggans början med en skylt som deklarerade att endast båtinnehavare är behöriga att vistas på bryggan. Tysk ordning i ett nötskal.


I hamnen pågick även en större hamnfest så under Lördag och Söndag var det mycket folk i rörelse, mycket båtar i omlopp och härligt sommarväder. I hamnen fanns det även ett stort pariserhjul där vi kunde ta ett flertal översiktsbilder över hamnen. Bilden till vänster visar inloppet till hamnen. Bara det är 1,5 nm långt från start.




Industrihamnen till vänster på bilden. Ungefär i mitten ligger ett rött skepp som är ett gammalt fyrskepp. Tänk vilka äventyr det måste varit på den tiden till sjöss.



 Stadskärnan ligger väldigt nära hamnen men utan gudining från våra svenska båtgrannar hade vi aldrig hittat mataffären. Den låg mitt i city inne på en bakgård. Förvisso körde vi vår lata stil och åt mestadels ute med tyskarnas mat är inget vidare ens på restaurang. Mycket pommes, salt och fetter.  Detta påfund med Backfish im brötchen... en stor fiskbit som friteras och läggs i en vanlig fralla. Jag provade två gånger men ingen hit. Eftersom jag älskar kött så blev det ju även rumpstek  och oxfile. Köttet i sig var helt ok men rätterna var lite konstigt komponerade i sin helhet med för lite sås, för mycket eller för salt sås. Ibland riktig potatis, ibland pommes och ibland inget som tillbehör. Det fick man köpa till liksom.  Att man kan hitta Weissbier ungefär som kranvatten är ju dock en positiv sida av det tyska köket.





 Jag såg att man kunde hyra gummibåt för en 450sek/h inkl soppan så det gjorde jag och barnen en av dagarna, De tyckte det var jätteskoj och vi tog en sväng ut utanför hamnen och sen in igen. Båten var dock en segplanade historia som kom långsamt in i planning och gjorde nog inte mer än 16-18 knop på max men det var en kul grej och Ella fick även prova på att köra i sakta fart inne i hamnen. Denna båt hade värre utrustning på nödsignaler än vad vi har på segeltbåten även två röksignlaer fanns att tillgå men inget vi behövde begagna.
Vi tog en sväng med den hyrda gummibåten och fotade skönheten lite. På denna ser man hur bra vädret var och till vänster dolt bakom akterpålen ser man pariserhjulet. 

Det blev måndag och vi hade tänkt lämna för att gå upp till Danmark igen  men det var flaggat för en rejäl åskfront under eftermiddagen och vi hade ca 35nm framför oss. Vi bestämde oss för att dröja en dag till.  Våra båtgrannar hade tidigare tipsat om att det kördes shuttlebus till och från Calles (spritaffären) som låg en 10 minuter bort med bil. Man anmälde till hamnkontoret när man ville ditt. De körde en dit och man sa när man ville bli hämtad. De hämtar en punkligt enligt avtal och kör dig sen fram fram till bryggan med det bärgade godset. Helt gratis service. Så under denna extra dag vi stannade tog vi en liten sväng till farbror Calle :-)
Nuvar vi dock inne på 4 natten i samma hamn och började känna att det är dags att dra vidare. Prognosen för tisdagen såg lovande ut med västlig vind. Visserligen upp till 10m/s men sakta avtagande. Skulle nog funka för att om än inte helt optimal vindriktning ta oss till Marstal i Danmark 35nm bort och i nordvästlig riktning. 

 






  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar