måndag 29 augusti 2016

Dragör 26-27-28 Augusti

Sommarens sista droppar verkade vara tillgängliga helgen 26-27-28 Augusti så vi planerade att sticka redan på fredag eftermiddag för maximalt uttag. Vi kom iväg vid 18-tiden och hade en mycket fin vind på 5-7 m/s syd så vi gick halvvind rakt över var planen. Vinden mojnade dock och genom det vägval vi tänkte från början skulle det bli en lång väg om inte vinden var med oss. Körde med motorn och storseglet satt 3 nm ner till bron och där fick vi perfekta förhållanden och en gudomlig bidevind som höll sig fram till Drogdenrännan. Allt i en mycket ljummen vind. Som min dotter sa: "Det är varm vind som blåser!" Hon har ju rätt i detta. Vi är ju inte direkt bortskämda med det. Vi fick slå precis innan rännan för att get ett stort fartyg i tid att komma förbi. Vi slog tillbaka igen men vindfånget och störningen som denna passage innebar dödade allt. Eftersom vi ändå var framme så rev vi och körde in i den gamle havn som var mer än proppfull. Vi körde ner till den andra som också den var proppfull men med 10 cm marginal lyckades vi trycka in oss på vår "vanliga" plats vid mastkranen. Det finns en anledning till att båten heter vilja! Har man vilja kan inget stoppa en.
Med allt meck med platser och letande efter detta hade klockan blivit ca 20.00 och vi hade redan bestämt att vara lata denna fredag kväll och äta ute.  Vi gick upp till Dragör strandhotel och beställde mat. Vi fick vänta i minst 50 minuter och all var svinhungriga. Det konstiga är att det var inte mycket folk. Maten var inte god sett till priset man får ge så enkla rådet är - gå inte hit och ät. Vill minnas vi redan förra året dissade stället men man glömmer av sig tydligen.

Vi kunde vi förtöja om då motrobåten som vi låg väldigt nära hade åkt iväg så vi fick lite mer normal inramning på förtöjningen.  Vet ej om många var på väg hem efter semestrar men även på natten drällde det in båtar. Vi fick reda på att det var en "Silladag" i hamnen och tänkte att detta kanske drog folk. Vi tog en kompis utanpå oss så klart. Alla var borta dagen efter så de var sannolikt "på väg".

Lördagen förflöt med bad på havsbadet som ligger söderut i hamnomrrådet. Vi åt lunch på Cafe blink som ligger granne med strandhotellet. Oj vilken skillnad det var i allt - service, maten och priserna. Tillbaka i båten vill barnen bada och det var kanonvarmt i vattnet. Vi tog och tvättade av vattnelinjen tillsammans och jag kunde även dyka och kolla propeller och delvis roder. Allt ok. Vi satte igång grillen och grillade både entrecote, oxfile och korv. Vädret var ju rent fantastiskt skönt denna lördag och vi bara njöt av allt!

På söndags morgonen vaknar vi av att skakas runt i hela båten. Enligt prognos skulle det bli 12m/s sydost och det var ordentligt stökigt vatten utanför hamnen med tunga gäss. Orsaken var åskfronten som kom in över Skåne under morgontimmarna. Flertalet biler kan man hitta här http://www.sydsvenskan.se/2016-08-28/bildextra-ovader-drar-in-over-malmo-och-lund

Vinden pressade in ordentligt med vatten i hamnen och vi låg rätt oskyddat med akterksppet mot vindriktningen och öppen uta i hamnen och givet båtens platta from i aktern så blir det som en gungbräda där vågorna pumpar båten. Det ryckte bra i tamparna och jag satte en extra aktertamp och flyttade över fler fendrar till bryggsidan. Tur att vi inte hade någon utanpå oss för det hade inte sett vackert ut med allt detta gungande. Jag förbannade mig själv att vi inte förtöjde om kvällen innan. Drogden rapporterade 17 m/s från sydost. Catrine mådde illa att bara vara i båten så hon och ungarna drog upp på stan. Jag stannde kvar och vaktade båten. Det var inget farligt utan bara obehagligt med allt ryckande i tamparna. En tysk båt kom in och hade svåra problem att hantera situationen. Alla i hamnen mobiliserade för att ta emot båten vid en tänkt tilääggning utanpå en annan båt men det misslyckades. Till slut fick han en tamp om en påle som kunde hålla honom stilla i hamnen i alla fall. Efter en dryg timme så mojnade det av ordentligt. Båtar gav sig av på löpande band, så även vi. Vinde hade vridit till öst nu och det var flaggat för 8-13 m/s. Vi fick 11 rakt i näsan så vi gick för motor i motvind, motsjö och sannolikt motström. Vi gjorde en knop mindre än normalt och det var segt och stundtals jobbig krabb och intensiv sjö. Vi gick längre än normalt över hela sundet. Först vid Trindelrännan gick vi igenom bron men genom detta så fick vi bättre och bättre sjölä utmed svenska sidan och mindre jobbig sjö. Vi kom in i hemma hamn vid halv-tre och kunde förtöja. En härlig helg som på ett kort och koncist sätt gett oss hela skalan av vädret man möter som seglare - såväl sol och harmoni som åska och kaos. Kanske detta var den sista famlije seglingen för i år. Vi får se vad som erbjuds på väderfronten framöver.