onsdag 29 juli 2015

Rugnstedt - Helsingborgs Nordhamn

Vaknade runt 09.45 och kunde genast känna att det varmare än igår. Det hängde regntunga moln ovanför Hörsholm som centrum i Rungstedt heter. Vi kunde se att en skur med regn låg hårt på Helsingborg dit vi tänkte gå. Vi var loss från bryggan vid 10.45 och vi 11.00 hade vi satt segel och fock ner emot Helsingborg. Vinden var svag från sydväst men byig så vi loggade mellan 5,3 - 6,5 knop omvartannat. Kanske bättre att säga att det var en måttlig vind från slör. Vi tuffade på och det låg ett mörkt moln inne vid Rugnstedt som vi höll koll på men det gick norrut. Dock lyckades det från någonstans komma regndroppar mitt i sundet så jag fick ta på mig Musto stället (lärt mig att ta på detta i tid nu) och samtliga andra gå ner i salongen. Efter tjugo minuter hade det gått över. Vår lille Valter på 4,5år är så gullig för han säger inget alls utan han sitter bara och kurar ihop sig i sittbrunnen då det rullar för mycket för honom. Idag var en sådan dag. Vi hade 10,5 sjömil till målet och efter cirka 8,5 så var vi vid bojen. E5 och därifrån körde vi motor eftersom vinden var väldigt svag samt att det kom nya potentiella skurar som gick tvärs över sundet och Ven som verkade skära förbi Helsingborg. Vi förtöjde i Helsingborg vid 13.15 och fick med ens dra på sittbrunnstältet för då kom stänk av den skur vi sett därute. Vi tog dusch osv eftersom vi skippat detta i Rungstedt. Vi tänkte tura med turbåtarna men blev fördröjda ännu en timme pga ännu en regnskur i Helsingborg. När denna var över så kunde vi äntligen gå ut och åka turbåt, äta korv och grön dricka. Vi tog en sväng på stan efter turbåten. Lekpark för barnen. Ännu en regnskur kom förbi. Tillbaka i båten blev det tacos till middag och vi återupplivade kortspelet skitgubbe. Vi är ambivalenta om vart vi ska gå imorgon då prognosen säger sydväst 8-13m/s. Jag kan tänka mig Gilleleje då vi sannolikt kommer få god sjölä på vägen. Vi får se.