söndag 5 juli 2015

Lagunen - Vikhög 2015-07-03-05

Båten var helt prepppad så klockan 1700 fredag eftermiddag kastade vi i loss för en helgsegling. Vädret var ju planerat till en superhelg enligt prognosen. Vi tänkte gå till Vikhög så kurs sattes norrut. Vinden var mycket svag och vi gjorde ett test med segel men 2,5 knop var inte mycket att hurra för så det blev motormarsch. Det var år sen vi var i Vikhög så det skulle bli kul att ligga där. Vi var där och vände i hamnen för någon vecka sen under träningen och spanade in den nya bryggan de gjort som gjort hamen bra mycket större i jämförelse hur det såg ut tidigare.

Det fanns gott om lediga platser i hamnen. Vi la oss på nya bryggan eftersom ekolodet indikerade på 2,0 meter inne i hamnen och det verkade vara lågvatten. Senare på kvällen pratade jag med en som sa att de muddrat hamnen till 3,2m. Bryggan är stor och enligt ordförande för hamnen som jag också pratade med kunde de ta in 40 gästbåtar. Vi hade ju tänkt gå hit på midssommarafton som bekant. Han sa att då låg det endast en båt på den bryggan vi låg på så vi hade ju fått plats om vi bara orkat stånga med nordvästan. Hamnen har en automat där man kan betala avgift men de kommer också ner folk som man kan betala till. 3 toaletter i ett litet hus upp i hamnen samt ännu en inne i klubbhuset där även duschen ligger. Alla faciliteter rena och moderna. Barnvänligt också i den bemärkelsen att norr om bryggan är det en jättegrund strand med sandbotten där barnen kan leka utan tillsyn. På södersidan finns badstegar och en trampolin.

Red sky at night skippers delight. Vädret kunde man sannerligen inte klaga på denna kväll.
Bryggan sedd utifrån och in. Till höger ser man den långgrunda stranden.

Vi tog det lugnt på lördag morgon. Ungarna var i full gång med att fiska räkor och småfisk. Vi utvärderade läget om vi skulle dra vidare eller ej men vi kom fram till att vi stannar en natt till. Båten låg bra, ungarna ville stanna och vi kunde slappa lite mer än vanligt tack vare barnvakten "långgrund strand"  och vinden var rätt svag från sydväst. Vi märkte att fler och fler började dyka upp på bryggan med sina solstolar så det är nog så den funkar för de som inte förtöjer båtar i den. Bad blev det ju så klart i massor. 19,7 grader visade ekolodet på i hamnen. Det blev även bad med flytväst på precis bakom båten inne i hamnen. Det är ju en viktig grej att få dem att känna sig trygga med flytvästar och att lita på dem. Att även ta sig upp och ner för badstegen är en sak som man bör ha gjort innan om det skulle vara så att man åker i plurret. Vatten och flytväst vana även om barnen gör det till en lek med stim och stoj :-)

Denna tur innebar också en nypremiär för lagad mat ombord med vår nya gasolspis. Vi steke upp lite olika saker under helgen och på bilden syns oxfilen. Vi provade också  hamburgare och korv. Riktigt bekvämt att kunna få ordentlig hetta i pannan och detta kommer göra stor skillnad på vår kosthållning och framför allt budget för mat när vi är ute. Förra året körde vi med en elplatta med två hällar på varav endast en kunde köras åt gången.. annars löste jordflesbrytaren ut på båten. Vår förlängda vistelse skapade ett problem att vi hade väldigt lite mat för att klara nästkommande dygn så jag fick ringa till en kompis som hade vänligheten att handla åt oss och komma ner med det till hamnen. Tack Magnus!! Avståndet till affär i Löddeköpingen från Vikhög är 1,5mil. Cyklar är ju något hamnen kan fundera på att låna ut för dessa ändamål. Avsaknad av affär är väl ett litet minus med Vikhögs hamn men i övrigt jättefint.

Hemfärd startades runt 12.00 på söndagen. Dessförinnan bad och ett räddningsförsök av en fotboll som blåste ut till havs.. sonen var inte särskilt nöjd. Sundet bjöd på mycket svag vind 1-3 m/s från väst. Rätt snabbt efter avmarsch satte vi upp gennakern och den förblev ståendes tills vi var precis utanför hemmahamn. Underbar halvvind denna dag och vi låg på 3-4 knop i en vind som växlade i styrka. Körde mycket på True Wind Speed och vi låg genomgående på 90 grder. På slutet ville vi gå på ännu öppnare bog för att skära in till hamnen och detta går bra med gennakern men kräver att man inte låter storseglet blockera så vi rullade in detta och kunde gå ner på nästan maximal läns, 170 grader skulle jag gissa att vi låg på. Vi kunde styra rakt på hamnen. Väl framme skulle vi  ta ner seglet och då från ingenstans kom ett vrid till sydväst och en rejäl ökning av vind så timingen av nertagningen var bra och i rättan tid för den nya vinklen var helt fel för seglet.
Summerat så sammanfattar jag en kanon helg även om det inte seglats jättemycket så uppvägs det av den underbara lättvindsseglingen hem med gennaker. Kändes som att seglet var helt rätt skotat och trimmat denna gång då det fyllde och såg väldigt bra ut. Farten kom och vi gled fram i vattnet. Klockan 14.30 var vi åter Lagunen. Livet när det är som bäst.