söndag 26 juli 2015

Falsterbokanalen - Kastrup Strandpark

Vilken konstig dag vi haft. Vi vaknade till att det brallade i från sydost helt enligt prognos. Det kom någon enstaka regnskur men inte alls i den mängd som det pumpats upp i prognoser. Högst någon millimeter. Vi ställde in oss på en dag i hamn och bestämde oss för att gå till toppengallerien som ligger i Höllviken. Detta i brist på annat så klart då vädret var gråmulet och inte alls uppiggande. Valter fick åka vagn och Ella körde sparkcykel. Det var någon slags jippo i byn så till deras glädje fick de hoppa hoppborg på vägen. Vi kom fram till gallerian vid 13.30 så vi åt lunch, spenderade väldigt många (timmar) i leksaksaffär och slutligen vände vi åter. När vi gick tillbaka så var det klarblå himmel, minst 23 grader varmt och vindar från sydost som var helt perfekta för färd norröver och vi tänkte: Va fan, som klippt och skuret för oss att gå norrut. Vi kom tillbaka till hamn vid 16.00 tiden och kastade loss snabbt. Vi satte storsegel i hamnbassäng och satte kurs norrut i Höllvikenrännan.
1,6 knop som mest det var vad vi fick efter att ha haft tålamod i 2 sjömil. Ingen jävla vind alls. Prognosen stipulerade 4-6 m/s från sydost och senare vridande till sydväst ökande 5-10. Vi såg inget av detta, vi såg 0.3 på vindmätaren och knot i förbannelse runt båten. Fanns ingen annan återvändo än att starta motorn igen (så jävla surt) men vi ville ju komma fram till Kastrup Strandpark idag. Strålande sol, stiltje och tryckande värme vilket var typiska symptom innan åska så frågan var när den skulle komma. I bästa fall då vi nått hamn.

Färden var helt odramatisk fram tills dess att vi hade 1,5 sjömil till hamn. Smygande från sydvästlig riktning kom ett klassiskt åskoväder framdragandes och vi hamnade rakt i detta precis innan vi skulle angöra angöringspunkten till att gå in i hamn. Vi såg de klassiska ostabila blå molnen svepa fram och hur trycket förändrades i luften markant. Regndroppar kom och inom en minut så hade omgivningen förvandlats till ett ett inferno av kulingvindar, regn som bokstavligen sköljde över en, sikten övergick till max hundra meter och det enda som gav en fast punkt var plottern som tydligt visade var vi var. Det gick inte att höra om motorn var igång så det var bara att anta att så var fallet. På AIS larmade det för kollision och inom några minuter dök det ur den dåliga sikten upp ett stort fartyg som inte alls var långt från oss, vi hade inte skärande kurser men vi låg nära varandra och därav larmet. Mitt i allt detta så landar flygplan i på Kastrup ovanför skallen på en. Vi bedömde att det var bättre att avvakta denna skur innan vi försökte gå in i hamn och därmed få bättre sikt. Att försöka gå in i hamn med detta emot oss vore bara dumt. Vi låg och avvaktade med regn vräkande över oss och blixtar ovanför huvudet en tio - femton minuter och därefter började sikten komma tillbaka. Totalt genomblöta och nedkylda kunde vi sedan förtöja i Kastrup Strandpark och börja torka kläder. Kvällssolen tittade fram klockan 20.00 och värmde skönt. Vi var en erfarenhet rikare i seglingens förtrollade värld. Ölen var lite finare denna kväll och vi avslutade med tre partier tjuv och polis spel med barnen. Ett härligt svenskt sommarminne - jättefint väder sedan åska och störtregn. Det som inte dödar härdar. Får vi se hur natten anlöper med flaggad kuling från väst. Svensk sommar , jo jag tackar!