fredag 24 juli 2015

Ystad - Falsterbokanalen igen

Fredag morgon. Vi kastade loss och passerade ut genom Ystad gästhamnspirar klockan 09.00. Svag vind från väst rakt i ansiktet. (Så klart) Detta innebar motormarsch och tidigast nere vid Smyge kunde vi fundera på segling eftersom land kröker upp mot nordväst. Dit hade hade vi 17nm. Det är klart att vi kunde kryssat oss fram men dagens transport handlade bara om en sak: "Just get it fucking done, asap" dvs ta oss tillbaka till Falsterbokanalen och sen ta omtag därifrån. Vi gjorde Lomma - Karskrona två gånger med Compis 28:an och det märktes mentalt att det var ett tag sen vi körde kusten. Att se nya saker dyka upp i horisonten och inse man att det är 19nm kvar och man ser den långa vägen framför sig och referenspunkter finns det inte jättemånga. Lite skillnad mot Sundet. Men även denna korta vändade tripp till Ystad gav oss en bra refresh om hur vi bör tänka inför nästa segling utanför Sundet. Typ Själland runt eller Tyskland som vi varit inne på. Oavsett så kan man planera för allt men vädret måste också var med en. Vi passerade Södra pirarmarna på Falsterbokanalen klockan 14.38 och på så vis kom vi gott och väl igenom klockan 15.00. Förtöjda i hamnen 15.15. Trots att det är endast tredje semesterdagen har vi ändå avverkat 76nm :-) varav ca 50 för maskin. På detta har vi förbrukat nära 40 liter diesel då vi gick ut med full tank. Ska beräkna detta mer exakt efter jag tankat upp. Nu inväntar vi lågtrycket som ska ge regn och därefter en kuling över sundet. Därefter får vi se vad tar vägen men det blir mest troligt norrut eller ännu mer västerut. Att vara ute med båten är livet!