tisdag 21 juli 2015

Lagunen - Falsterbokanalen 2015-07-21

Vi kastade loss klockan 1630 för vår årliga semestersegling. Dagen hade ägnats åt packning och vi gjorde oss heller ingen brådska då vinden var som vanligt denna sommar dvs mycket vind 8 m/s med upp till 12 i byarna från sydväst-väst. Vi skulle ju inte segla jättelångt heller denna dag. Vi hade rak motvind ner till bron så det blev motormarsch ner till Trindelrännan. Efter passage av bron så blev sjön bekvämare. I alla år har vi alltid noterat att när man ska söderut så är sjön innan bron krabb och småjobbig då det blåser. Kommer man från söder så är det oftast efter bron som man tappar fart. Vet ej om det är bron som påverkar så mycket eller strömmen i havet. Idag hade vi motström, motsjö och motvind som bekant. Oavsett så fick vi ny vindriktning till rak västligt efter bron och eftersom vi kursmässigt skulle gå mer sydost så blev det kanon bra vinkel för en klockren halvvind ner till Falsterbokanalen vilket var målet med denna etapp. Vi övergick från motor till segel. Vi satte full stor och halv fock. Farten ökade med en knop mot vad vi hade när vi körde för motor. Vi låg konstant på 6,6 knop och allt var under kontroll. Vindbyar kom och gick och farten var uppe och vände på 7,4 som mest. När det brallade i som värst fick vi rulla in lite på focken efter vi luftat storen. Vinden mojnade lite sedan så vi kunde återigen rulla ut på focken. Vi hade god fart och kunde gå rakt på hamnen. En humla kom inflygande i sittbrunnen och var väldigt nära att krypa in i ett hål Valters skor som han hade på sig. Valter låg och sov så han märkte inte detta men vi hade bestyr med denna humla en liten stund. Vi fick bort den som tur var utan några incidenter. Vi kom ner och in i hamnen klockan 18.41. Vi förtöjde i den innersta hamnbassängen denna gång för att slippa gå så långt upp till duschar och toa på morgonen. Vi åt middag på restaurangen Märtas by the Sea. Helt ok mat och prisnivå men detta år var servicen inte kanonbra. Allt tog tid denna gång. Efter maten gick jag med barnen en sväng och provade fiska krabba med dem men vi varken fick eller såg några. Klockan 23.00 gick familjen och la sig. Jag sitter vid navbordet med en whisky och njuter. Skriver denna text. Lite mindre vindbyar kommer och går fortfarande. Vädret ska lugna ner sig under onsdagen men jag är mer bekymrad för Torsdagen då det återigen ska blåsa och vi avgår från Ystad då. Jag grunnar på hur mycket sjö det blir där nere vid västlig vind. Seglad distans idag 14nm på 2,5h ger oss 5,6 knop i medel vilket är bra för en familjesegling.

Skrivet på min iPad, bilder kommer efterhand.