måndag 20 juli 2015

Lagunen-Vikhög-Kyrkbacken-Tuborg-Hellerup-Lagunen 2015-07-15-18


1:a semesterveckan började i mitten av Juli och vi blir en familj extra denna vecka genom min svåger och hans familj kommer ner till oss i Malmö. Detta har blivit något av en tradition. Förra året seglade vi några dagar och la till i både Hellerup och Kastrup. Detta år var vårt övergripande mål att cykla på Ven. Med denna tillökning blir vi totalt 7 ombord. 4 vuxna och tre barn. Vi kastade loss Onsdag lunch med en frisk väst-nordvästlig vind som sällskap och som enligt prognos skulle ligga på 9 m/s. Jag hade förvarnat om att det kommer gunga lite och alla var ok med det. Det enda jag inte gillade i prognosen var ordet nordväst eftersom det i mina öron är detsamma som rak motvind. Hoppades på mer Väst alltså vilket vi hade då vi la ut. Vi gick ut och satte rev1 på stor och fock, vi  trimmade in kurs mot gällande mål som var Kyrkbacken på Ven. Det var ordentligt med vind därute och men kursmässigt så såg det hyfsat bra ut. Vi körde på ut till Sjollen där vi fick anpassa seglen igen eftersom vinden ökade generellt men det kom också kraftiga byar. Sjön var mycket jobbig med de klassiska krabba korta Öresundsvågorna och vi hade rejäla översköljningar på fördäck och ibland stänk upp på sprayhood och även in i sittbrunn - vilket inte händer så ofta i Sundet. Förhållanden var dock för tuffa. Min dotter satte sig i lä och kräktes ut på däck - väldigt duktigt av henne tyckte jag. Alla vuxna utom jag hade tagit sjösjukepiller men utan dessa piller hade vi nog sett fler hänga sig ut över däck och mata fiskarna. Vi fick satsa på Vikhög istället vilket vi gjorde. Nordvästan kickade sedan in på allvar och motiverade ännu mer detta beslutet. Vi tog oss in till Vikhögs hamn och förtöjde där. Resten av dagen fick vi hålla till godo med mycket vind, sol, god mat, slappa i båten och i klubbhuset, fiske för barnen, bad, fotboll för barnen osv. Vindmässigt skulle det bli bättre på torsdagen.

Torsdagen bjöd på klarblå himmel, vind från väst som varierade mellan 4-6 m/s vilket var välkommet givet gårdagens segling. Vi kastade loss runt 10.00 och tog oss upp till Pinhättans fyr för motor. Detta för att vi snabbt skulle komma förbi Kulorna som är ett stengrund utanför Barsebäckshamn. Med hänsyn av vinden hade vi fått segla rakt på dessa och ta några slag. Tid vi inte hade eftersom Kyrkbacken är en hamn som fylls oerhört snabbt om man ska ha en vettig plats. Av totalt 16 sjömil fick vi segla hälften på en lång fin bidevindsbog i skiftande vindstyrka. Men en timme kvar till hamn drog vi igång motor för att hålla tiden kl 13.00. Väldigt sent att komma in i denna hamn bara det.


Vi kom in på planerad tid och huggsexan var igång om platser med 3 andra båtar som precis kommit in. Vi tog en plats långt ut på piren som ligger i inloppet i princip utanför hamnbassäng men det var det bästa som kunde hittas trots ett antal stora traktordäck som färgar av sig på både fendrar och fribord. Tur man har fenderskydd. Vinden hade vridit igen till - Nordväst - så båten låg mitt i vindögat och det var rätt skvalpigt på dagen. Elskåpet satt 60 meter längre bort så våra sladdar räckte ej men vi fick koppla in oss på annan båt som hade en elbjörn på däck så det löste sig,

Efter att allt var klart med förtöjning anslöt jag till de andra som redan gått upp i hamnen. Vi åt lite glass och mat. Jag gick först tillbaka till båten och möttes av synen på bilen till höger. Pålen som både jag och framförvarande båt förtöjt i hade gått rakt av. Som tur var hade både han och jag satt ett spring så ingen av oss fick några större men av detta men det hade kunnat blivit väldigt allvarligt om järnröret t.ex slagit håll i mitt skrov eller om vi inte satt spring eller extra tamp.  Läxan blir att aldrig tro att saker håller även om de ser ut att göra det.

Kvällen blev på typiskt sätt; båtar kommer in och letar efter en plats. Flertalet hittar en på något sätt medans en del ger upp och kör vidare. Vinden mojnade och vi hade en skön kväll i hamn. Ungarna fiskade krabba. Jag tog ett dop och inspekterade propeller och cutlesslagret. Allt såg bra ut och inga snäckor på propellern. På morgonen sker omblandning i hamnen med de som ska gå och de soam ska stanna, Vi var inte helt hundra på våra planer så vi förtöjde om till bättre plats om utifall vi skulle stanna. Efter detta så cyklade vi till Norreborg där vi stannde för ett dop. Inte varmt i vattnet men vi fick se en äkta brännmanet på nära håll. Vi körde cykel varvet på öns huvudgata och tillbaka till Kyrkbacken.Vi tänkte avgå men då låg en motorbåt Targa 31 utanpå oss. Det är helt ok så klart men jag tycker också att man kan lämna en lapp med telnummer på där man kan bli nådd om man nu lägger sig utanpå någon. Vi letade nummer, pratade med hamnfogden. Vi hittade ett namn och adress på båten som gjorde att vi kunde googla oss fram till ett mobilnummer. Inget svar på nummret. Jag drog ett sms att "din båt ligger i vägen" och kort efter fick jag ett sms där det stod "min far har båten och jag är i England" ..Vi fick till slut hjälp av ett gäng andra seglare som hjälpte oss lossa motorbåten och hålla i den så vi kunde ta oss loss. När vi var loss drog de sedan in den och förtöjde. När vi lagt ut kom han som hade hand om båten, lite för sent för att vi skulle ha nytta av det. Namn och nummer alltså!

När vi väl kom loss från hamn så var var klockan 14.30. Tidigare på dagen hade det varit blå himmel, strålande sol och knappt någon vind alls. Nu var det lite mer slöjmoln men ingen vind att tala om. DMIs prognos sa Öst-Sydöst 5-10 m/s med skurar under eftermiddag /kväll. Bra vind och vinkel eftersom vi tänkte ta oss ner til Tuborg utanför Köpenhamn. Vinden som fanns var dock 190 grader från syd och svag. Det fick bli motor på hela denna sträckan. Tuborg var upptaget för X-35 VM samt andra tävlingsbåtar. Vi fick erbjudande om att ligga utanpå men med ungarna blir det för jobbigt så vi kollade upp läget i Hellerup och hade sådan tur att vi kunde lägga oss på den sista gröna platsen. Minuterna efter vi satt upp sittbrunnstältet kom regnskuren.

Vi tog en sväng på Strandveijen. Förvånansvärt lite ställen man kan handla mat på. 2 Sushi restauranger och en pizzeria. Vi orkade inte laga mat ikväll så det blev pizza hämtning samt hämtning av mat från Hellerups restaurang i hamnen. Hellerup är en rätt okomplicerad hamn men det kan vara svårt att få plats som sagt. Hamnkontoret är en automat. Gott om duschar och toaletter en bit upp från hamnen. Strand i närheten samt en stor inhängnad lekpark som barnen tycker mycket om. Kvällen avnjöts i supstugan som vi är väldigt nöjda med.

Lördagens prognos sa Väst-Sydväst 5-10 ökande till 8-13m/s. Vi avgick klockan 12.00 efter ett lekparksbesök. Vi kunde gå för endast full stor på slör förbi Middelgrund och Flakfort i den västliga vinden. På kurs ner mot Lagunen mojnade vinden och vi satta även fock. Vi rullade in focken och gled förbi grundet Björnen. Därefter halvvind igen med stor och fock förbi Nordre Flint på vänster sida. Väl förbi här så vred vinden till sydväst och vi hade halvvind som gav oss bra fart ~ 6,5 - 7,3 knop. En härlig avslutning på denna rundtur. Förtöjda 14.45 Lagunen efter totalt 4 dagar och 54 nm. 


2 kommentarer:

  1. Trist när det blir mer vind än prognostiserat. Vissa klarar det, andra inte. Alla ska njuta. Vikhög är mysig hamn, även om den ligger runt knuten sas. Helt rätt med lapp med telnr. Det borde vara en lag på detta. Alla vet hur det blir i populära hamnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Kul att någon läser ;-) Jag har korrekturläst och rättat en del nu. Det upplevs ju alltid 10 gånger värre om man inte är van med lutande båt, skvättande sjö, osv. Även om Vikhög är fint så var det en dryg start på denna rundtur men totalt sett fick vi en fin liten mini runda med gästerna.

      Radera