torsdag 30 juli 2015

Helsingborgs Nordhamn

Vaknade av ett ryck i båten idag i förpiken klockan 06.30. Vi förtöjde på brygga A igår närmast mot hamninloppet och vi visste att det var lite smått orolig sjö att ligga där sedan tidigare år men det var rejält mycket värre detta året. Man slängdes som en vante fram och tillbaka i förpiken. Vi har inga ryckdämpare med oss ombord. Svårt att somna om så efter en timme gick jag upp. Catrine var redan uppe. Vi drack kaffe och diskuterade dagen. Prognosen var inte rolig 8-13m/s från sydväst, regnskurar och risk för åska. Vi bestämde oss för att ligga kvar i Helsingborg men att byta plats. Efter lite spaning i hamnen så fanns det en nock plats på B bryggan och en 3,5m plats i mitten på C bryggan. Vi provade nocken först men det skulle inte bli bra om vinden vred samt så låg vi väldigt nära stäv mot stäv med en annan båt. Vi tog platsen på C bryggan även om bommarna var två meter för korta så blev denna plats jättebra. På väg in såg vi dessutom en annan Elan 333 ligga förtöjd vid denna brygga. Väl förtöjda så tänkte vi ta oss upp på stan för lunch. Vi hittade en restaurang vid Maria kyrkan som hade husman så det blev en Biff Lindström för alla utom dottern som gillar fisk och som tog en rödspätta. Trevligt ställe och god mat. Efteråt blev det något som kallades Toyworld. Massa leksaker utställda och med enkel interaktivitet som typ att en lampa tänds eller att ett tåg kör runt.  Playmobil, Smurfarna, Tintin, Disney, James Bond osv. Det var uppskattat av barnen även om det kanske var mer en tillställning för samlare av saker. Härefter blev det shopping av kläder för min fru och glass på en amerikansk skolbuss som står uppställd i hamnen. Tillbaka i båten gjorde vi makaroner och köttbullar till de små, pyttipanna med ägg till oss vuxna. Totalt har det idag regnat 4 gånger i klassiska skurar som drar förbi. I samband med dessa ökar vinden radikalt. Emellan dessa skurar kan det vara sol och ganska behagligt. Man har ju liksom sänkt ribban för vad som kallas acceptabelt. Så länge man är torr och inte huttrar så är det  liksom ok. Kvällen var kall i sittbrunnen trots tält. Flera omgångarna skitgubbe spelades. Viva appen rapporterar 6m/s som medel och 8 i byarna. Denna sommaren går till historien som den absolut sämsta jag upplevt. Skurar på rad och väldigt ostabila förhållanden. Även om man vill segla så gör vädret det ganska svårt att idka det livet. Nu menar jag familjesegling alltså där alla tycker det är njutbart. Klockan är 00.25 och vinden viner i masterna. Troligen blir det Helsingör imorgon även om jag personligen gått till Gilleleje men jag pressar inte min lilla besättning. Att de pallar med det hela som det är får jag vara nöjd med under dessa höstliknande former.