Vaknade idag runt klockan 0900 av att regnet smattrade mot däck. So far so good enligt prognos alltså för det var vad som var utlovat. Vi kastade loss runt 10.30. Vinden var rätt frisk från sydost vilket också var enligt prognos som löd 5-10m/s från syd-sydost. Eftersom vi gått rätt mycket för motor så var prio att tanka i hamnen då vi nu hade halv tank enligt mätaren. Förvisso då minst 40 liter kvar men bättre med full tank om man måste köra långt. Det vet man aldrig. Jag förhörde mig på hamnkontoret om att det var riktigt marin diesel i hamnen och inte någon smörversion som kletar igen systemet men det var det ej så tankning var ok. Mycket spännande att se hur mycket vi fyllde tanken med efter så mycket motorgång som vi haft på sistone, minst 15h. Vi fyllde på med 31 L vilket var förvånande lite. Detta ger då att vi har en förbrukning på 2,06 L per timme vid 2600 varv på maskin eller 0,41 L per sjömil vid samma varvtal då vi vid detta varvtal gör strax ovanför fem knop på en timme dvs 2,06/5=0,41. Detta innebär att på 35h förbrukar vi 72 L (nästan hela tanken som rymmer 80 L) och på dessa timmar kan vi tas 72x5nm=360nm. Det är ganska långt. Nu baseras detta på varvtal 2600 men låt oss säga att vi kan ta oss 300nm på varvtal 2900 innan tanken är tom så är nog hyfsat kalibrerade. Vi kastade loss efter tankning och styrde ut efter rak angöring från Kastrup dvs den som går rak emellan två 1,7m områden. Vinden var sydost och låg gott och väl på 8m/s med den klassiska korta rullande sjön som blir i sundet. Vi satte endast stor segel och vi fick god fart upp norrut innanför vIndmöllorna. Vid den nya kryssningsbryggan verkade vattnet koka och sjön var väldigt skvalpig. Troligen för att sydgående ström sammanfaller med vågor och gör vattnet rätt jobbigt. Väl förbi denna brygga fick vi skönare sjö att gå i. Vi flög fram med 6,5 -7,3 knop i vinden. Vi fick en del gung och gräv under aktern då vågorna kom snett akterifrån på styrbordssida. Barnen kom upp från salongen lite milt sjösjuka. Det märktes på dem. De kvicknade till när de fick sitta i sittbrunnen. Vinden vräkte på i aktern och vi gjorde god fart. Passerade Skovshoved, Taerbaek, Vedbaek. Vi hade som Palm att gå till Vedbaek men vi skippade det eftersom vinden var rätt frisk och vi läst om att inseglingen blir ofta utsatt för sandrev. Vi tar en annan dag då det är lite lugnare vindar eftersom vi inte känner hamnen. Vi körde på till Rugnstedt som ligger endast 2 nm från Vedbaek men där vet vi hur det ser ut. På den lilla sträckan till Rugnstedt brallade det i ännu mer och det var riktigt jobbigt att köra in till hamnen för motor. Det tog tid att rulla in seglet och rullade och rullade ännu mer när vi körde in till hamninloppet för motor med sidvind på 10m/s och endast 4 meter vatten under kölen. Vi gav oss på en svår förtöjning med den friska vinden in från babords låring och tom plats på styrbord. Vi lyckades få fast den viktigaste aktertampen och tack var hjälp från två personer på bryggan fick vi även ordning på förskeppet till sist. Det blåste något så förbannat. När jag har svårt att hålla emot båtens vikt på tamparna är det riktigt jävligt och det var det nu för jag kunde nätt och jämnt hålla akterskeppet med den enda tamp vi hade i akterpåle men till slut låg vi stilla och förtöjda. Ett problem dock och det var att vi bara hade en tamp för aktern. Inte bra. Som provisorium förtöjde jag ännu en tamp i en fånglina som gick på babords sida. Vi avvaktade sex timmar tills vinden lagt sig och sedan gjorde vi ett försök att fixa aktertamp nummer två och det gick bra. Trots mojnande vind så var det ännu inte helt enkelt att hålla emot vinden från sydost. Jävla vind. Till slut så var allt ok i alla fall och nu kunde även jag koppla av lite mer. Rugnstedt har en krabbfiske brygga och vi gick dit med barnen. De håvade in säkert 20 krabbor och trots ihållande vind från sydost med ett skittråkigt molntäcke och säkert inte mer än 16 grader ute så var humöret på topp. Regnstänk kom efter någon dryg timme så vi skyndade tillbaka till båten för tre omgångar av tjuv och polis. Idag har det kassa vädret på något sätt nerrökt mig mer än de andra dagarna. En ihållande vind på 10-12m/s rakt in i aktern på båten har gjort det svårt att njuta av även vindskyddet som sittbrunnstältet erbjuder. Visst kunde vi förtöjt annorlunda men nu har vi nära till dusch, toalett och enkelt att lägga ut när vinden vrider. Uppe på vinden har det varit ett grått molntäcke som inte visat någon sol alls. Allt detta tillsammans har gjort att vädermässigt så är det so far den sämsta dagen på hela sommaren jag upplevt. Då föredrar jag hellre kokande stiltje och sedan åska i någon minut än detta jävla ihållande oktober väder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar