söndag 11 augusti 2013

Kräftköret Race 1 Single handed

Då det är dags för kräftskiva har vi inom båtklubben ett race som heter Kräftköret och består av 2 seglingar. Trots att jag har en gastlista på 10 personer så var ingen som anmält sig för att följa med. Jag måste se över rutinen för denna lista. Skulle det seglas så fick jag köra singel handed vilket det kallas då man är endast en person ombord. Prognosen lovade måttliga vindar på förmiddagen och jag kände mig trygg att kunna hantera båten själv både vid utläggning och segla i dessa vindar. Båten väger trots allt 5,2 ton så det är lite att hålla reda på.

Allting gick enligt plan vid utläggning och utanför hamn kände jag lite på vinden och jag satte rev 1 i storseglet och avsåg köra med full genau. Detta för att det är enklare att reva in genau när man står bakom ratten än det är att reva storen.(Om det skulle behövas) Genaun driver dessutom båten mer och bidrar till höjdtagning så maximal genau var alltså planen. Jag placerade mig väldigt nära hamninloppet i väntan på nedräkning och när det var 30 sek kvar så rullade jag ut genaun och skotade hem. Farten kom direkt och jag fick en bra start. Flera båtar låg och snurrade vid märket och jag förstod att de hade fätt väja eller något så de var på gång igen men då tryckte jag mig fram och lyckades ta mig förbi så att jag kom iväg. Jag fick väja i sista stund för en annan båt som inte förstod att den var väjningsskyldig. Jag låt denne förstå detta verbalt. Äntligen iväg och det var bra vind som gav bra tryck i seglen. Min plan funkade och jag loggade gott och väl 6 knop. Det var en ny upplevelse att vara helt själv. Det var bidevind upp till skitpricken som vi kallar den. Jag, en Maxi 1000 och en J80. Det var nära men jag lyckades inte komma förbi J80. Vind mojnade lite lite grann men det räckte för att jag skulle tappa lite fart. Förbi skitpricken så var det tacksamt nog fortsatt bidevind för babords bog som gällde. Däremot var jag tvungen att justera vagnen för storseglet och detta blev lite problematiskt då jag måste lämna ratten och gå fram. Nu funkar inte min autopilot men hade den gjort det så hade det underlättat enormt. (Remmen är sliten så den slirar) Jag nyttjade dock autopiloten som ett rattlås och det gav mig lite mer tid än vad jag hade kunnat lämna den annars. Dags för första slaget ner mot Höllvikens Fyr och det var okomplicerat. Justering av vagnen igen lite mindre omkomplicerat :-)

Banan som seglades
När väl detta var fixat så hade jag bra fart mot Höllvikens Fyr som var nästa rundningsmärke. Dirken hade lossnat och stod i 45 graders vinkel ut från båten i luften. Suck. Bara låta den hänga tills det är bättre läge att ta den.Nästa slag upp mot fyren gick bra och även rundningen av fyren gick bra. Jag hade noga koll så att dirken inte fastnade i fyren, hade ju varit roligt. Bogen in till mål var en halvvind/slör och var väldigt skön avkoppling. Jag fick fatt i dirken och kunde sätta den tillfälligt i mantåget. Jag tog ut revet ur storseglet för att få mer fart. Nära mållinjen insåg jag att det blir ju ett varv till!! Jag hade mentalt slappat lite för mycket. Nu skulle jag runda flaggan, fixa med rev i storsegel, sätta dit dirkfan och samtidigt skydda mig från 2 båtar som kom akteröver - samtidigt.

Det blev smått kaos ombord. Av ngn anledning strulade det med revningen av storseglet så jag fick inte till vare sig rev eller uppsträckning av seglet ordentligt med bomuthalet. Seglet var bukigt och spillde för mycket vind och kraft och det hade jag inte råd med nu. En Delphia 28 kom upp jämsides men när jag väl fått ordning på grejerna så drog jag så sakta ifrån dem på väg upp till skitpricken igen på andra varvet.


Strax innan rundning av Höllvikens Fyr. Bidevind 8 m/s Syd
Nästa ben ut mot vindmöllorna blev längre än på föregående varv i hopp om att sträcka Höllvikens Fyr. Detta bar sig inte och jag hamnade närmare och närmare den gamla linjen p.g.a. strömmen som var sydlig och troligen starkare nu när vinden också kommit igång. Vinden hade ökat till runt 8 m/s Syd vilket var enligt prognos. Jag gick högre och närmare fyren på detta ben. När jag sedan slog upp mot fyren så var storseglet inte optimalt men nu blåste det så pass så jag hade gott driv med bara genaun och jag visste ju att jag skulle slå strax igen och då skulle det vara ok igen och ta mig snabbt förbi fyren. Så skedde och jag kunde runda med god marginal. Nu var det bara att åka rakt in mot mål. Väl över mållinjen tog jag in seglen och körde in och förtöjde helt själv Allt gick planenligt och det var kul och gott för självförtroendet att reda ut seglingen. Visst fick man jobba och springa som ett skållad råtta men ger ju bara motion. Autopiloten måste fixas då den ger mycket hjälp och avlastning både för en ensamseglare.  

Kräftköret består av 2 race men jag skippade det andra racet efter lunch eftersom det blåste mer nu än på förmiddagen. Det blåste inte mycket mer ca 8 m/s men det innebär oftast 10 i byarna och gott omdöme handlar om att välja sina strider. Jag var nöjd med min insats även om jag givetvis hade kört ett var till men då 2 handed. Gastlistan var det ja. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar