Allting gick enligt plan vid utläggning och utanför hamn kände jag lite på vinden och jag satte rev 1 i storseglet och avsåg köra med full genau. Detta för att det är enklare att reva in genau när man står bakom ratten än det är att reva storen.(Om det skulle behövas) Genaun driver dessutom båten mer och bidrar till höjdtagning så maximal genau var alltså planen. Jag placerade mig väldigt nära hamninloppet i väntan på nedräkning och när det var 30 sek kvar så rullade jag ut genaun och skotade hem. Farten kom direkt och jag fick en bra start. Flera båtar låg och snurrade vid märket och jag förstod att de hade fätt väja eller något så de var på gång igen men då tryckte jag mig fram och lyckades ta mig förbi så att jag kom iväg. Jag fick väja i sista stund för en annan båt som inte förstod att den var väjningsskyldig. Jag låt denne förstå detta verbalt. Äntligen iväg och det var bra vind som gav bra tryck i seglen. Min plan funkade och jag loggade gott och väl 6 knop. Det var en ny upplevelse att vara helt själv. Det var bidevind upp till skitpricken som vi kallar den. Jag, en Maxi 1000 och en J80. Det var nära men jag lyckades inte komma förbi J80. Vind mojnade lite lite grann men det räckte för att jag skulle tappa lite fart. Förbi skitpricken så var det tacksamt nog fortsatt bidevind för babords bog som gällde. Däremot var jag tvungen att justera vagnen för storseglet och detta blev lite problematiskt då jag måste lämna ratten och gå fram. Nu funkar inte min autopilot men hade den gjort det så hade det underlättat enormt. (Remmen är sliten så den slirar) Jag nyttjade dock autopiloten som ett rattlås och det gav mig lite mer tid än vad jag hade kunnat lämna den annars. Dags för första slaget ner mot Höllvikens Fyr och det var okomplicerat. Justering av vagnen igen lite mindre omkomplicerat :-)
Banan som seglades |
Det blev smått kaos ombord. Av ngn anledning strulade det med revningen av storseglet så jag fick inte till vare sig rev eller uppsträckning av seglet ordentligt med bomuthalet. Seglet var bukigt och spillde för mycket vind och kraft och det hade jag inte råd med nu. En Delphia 28 kom upp jämsides men när jag väl fått ordning på grejerna så drog jag så sakta ifrån dem på väg upp till skitpricken igen på andra varvet.
Strax innan rundning av Höllvikens Fyr. Bidevind 8 m/s Syd |
Kräftköret består av 2 race men jag skippade det andra racet efter lunch eftersom det blåste mer nu än på förmiddagen. Det blåste inte mycket mer ca 8 m/s men det innebär oftast 10 i byarna och gott omdöme handlar om att välja sina strider. Jag var nöjd med min insats även om jag givetvis hade kört ett var till men då 2 handed. Gastlistan var det ja.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar