onsdag 7 augusti 2013

Barsebäcks hamn

Bäckvicken
Vaknade 0715 idag ...somnade tidigt igår. Barnen sov längre än vad både jag och Catrine gjorde vilket säger en del om gårdagen.

Vi åt frukost till en mycket härlig morgon i Bäckviken. När alla var klara kastade vi loss. Klockan var då 10.00. Snacka om pensionärstider. Jag har seglat i över 10 år och de enda gånger jag lossat innan 10.00 har varit p.g.a. extrema väder eller andra omständigheter. Nåväl, prognosen hade utlovat 6 m/s Nord eller Nordost vilket hade passat oss perfekt men under natten blev det ändrat till skiftande under 8 m/s vilket inte är så bra då det innebär tombola gällande styrka och riktning. Så blev det sannerligen också. Ett tag hade vi  västlig vind som sen blev sydvästligt och som som sen blev östlig i en väldigt klen styrka. Det var bara att inse fakta - skulle vi komma fram idag så var det motorn som gällde. Inte kul men vad göra.Vi kan ju dock trösta oss med att det var varmt, soligt och torrt. Vi ångade på i 1,5 h och kom fram till Barsebäckshamn. Vi förtöjde på en grön plats men det var 1,9 m på ekolodet och en minsta sänkning av vattnet så hade vi stått på grund. Nog ingen panik men vi förtöjde om till ett djupare ställe. Vi behövde mat och äta så vi tog Sommarbuseen (som är gratis) till Center Syd och där åt vi, handlade och var tillbaka till hamn vid 18.30. På Team Sportia hittade jag ett par nya sandaler för 50% av priset som var helt ok. Grejen är att jag vet inte när mina nuvarande helt ger upp så jag tog dessa och det är ok även om inte helt spot on. Vi passade på att handla på oss lite mer mat. Ungarna var inte på sitt bästa humör och det bidrog till en och annan jobbig diskussion. Tillbaka i båten fixade vi i ordning en tvätt av båtens däck samt dusch av två barn och därefter var det läggdags. Därefter kunde vi äntligen få lite egentid och prata med varandra. Vädret är svårspått så vi får se vad vi tar vägen härifrån. Barsebäck är en rätt allmän hamn men med god standard på faciliteter såsom toalett och dusch. Men mycket mer än att bada finns det ej att göra.

På kvällen, i tystnaden till vinden så är detta den plats där jag trivs allra bäst på.  Helst med en Wifi :-)