fredag 9 augusti 2013

Åter Klagshamn

Vi var på vippen att gå hem från Barsebäck igår men kände oss inte riktigt färdiga och därav gick vi till Hellerup. Idag så vaknade vi  till en fin dag i Hellerup och betydligt trevligare väder än gårdagen. Det var blå himmel, sol och en vind som var rätt så byig men på rätt håll dvs väst. Vi lät barnen leka av sig på lekplatsen i ca en timme innan vi avgick. Vi avgick vid 11.00 och idag skulle vi gå dubbelt så långt som alla andra dagar dvs 20 sjömil. Detta var den sträcka som var hem på rutten via Flakfort. Att gå via Drogden hade gett oss 3 mindre sjömil så det kändes som det kvittade. Vi kom iväg och satte segel omgående. Det räckte med storseglet så gjorde vi bra fart på på en slör bog ut syd för Middelgrunds fort . Här avtog vinden så vi rullade ut genau också i samband med gipp av storseglet. Vi gick norr om Flakfort och efter passage av detta så avtog vinden så pass att vi fick köra motor i en halvtimme.

Detta passade rätt så bra för då kunde vi få ungarna att sova - de somnar alltid till motorn och vi kunde komma snabbare i position att gira söderut. I närheten av Saltholm så får man vara noga med sin kurs om man ska gå söderöver då det finns en del farliga grynnor, dessa är dock väl utmärkta. När vinden väl kom tillbaka kunde vi äntligen börja gå söderöver och ner mot bron. Nattningen av vår minsta misslyckades och vår äldre dotter kom upp och sa att hon mådde illa. Jag vet inte varför men kaos teorin var ganska närvarande idag ombord.

Vinden var relativt svag sådär 5m/s men dessvärre dröjde det inte länge förrän nästa vindhål kom och vinden visste varken ut eller in.. Suck. Efter ännu 10 minuter så verkade det som att vinden vred till syd-sydväst och det gjorde den och ökade med besked rakt upp till 8 m/s  sydväst. Det blev snabbt sjö och orsaken till detta var att strömmen satte nästan 1 knop Nordost och detta innebar att ström och den ny vindriktningen mötes och gav ganska krabb, kort sjö vilket är typiskt för sundet. Det var lite allmän kaos ombord så jag tog beslutet att köra igenom det värsta av detta och förbi bron med motor. Väl förbi bron så släppte strömmen. Vinden var bra för att sätta segel på sista benet men alla var rätt trötta och vi satte kurs på hemmahamn vilken vi nådde runt 16.00