torsdag 8 augusti 2013

Hellerup

Dagen började åter tidigt men idag med sång och kaffe på sängen för mig då jag fyller 39. Ett år kvar tills man är vuxen. Förmiddagen gick åt till att vänta ut ett regnoväder som kom upp rån Tyskland. Vi låg precis i utkanten av regnet så det var inte så värst farligt för vår del. Vi kunde enkelt hålla koll på det med DMIs radartjänst. Detta system av oväder har visst gett en hel del skyfall i Nordvästra Själland det senaste dygnet.

Vi avgick 1300 och vinden var svag från öst  men det hade utlovats 5-10 m/s från väst och den kom faktiskt direkt. Tack vare detta kunde vi hålla en spikrak kurs i en fart på 6 knop rakt över sundet. Molntäcket började spricka upp, sikten förbättrades och helt plötsligt kom solen fram. En underbar bog och skön kompensering för allt dagar med mesig vind. Vår lille kille låg och sov i förpiken och vi revade för vind runt 10 m/s för att inte göra kräningen till ett problem för hans sömn. Någon sjö var det inte tal om så färden var stabil. Ju närmare vi kom Danmark desto mörkare blev det på himlen och sådär en 2 nm utanför hamn kom det ett stänk av en skur men det var väldigt kortvarigt så det gjorde inte så mycket. Vi gjorde färden på 2h och när vi kom in i hamn så var det rätt tjockt med gästande svenska båtar. De låg väl här och väntade på bättre väder. Som tur var fanns det en gästplats ledig som dessutom hade en bredd på 4m. Detta passade ju perfekt! Väl förtöjda så blev det en öl och smörgåstårta. Gott.

Vi tog en promenad och gick längs med Strandvägen och sedan ner igen till en lekpark som ligger väldigt nära hamnen. Barnen uppskattade att vara i den och det avslutades med en glass för deras del. Vi gick ut till stranden som också ligger nära hamnen och där menade Ella menade på att hon ville bada så vi fixade ombyte och sen hoppade de bägge små i vattnet. Tillbaka i båten hämtade vi käk ifrån restaurangen som ligger i hamnen och vi åt i sittbrunnen. Ungarna hade ätit lite tidigare på dagen så de smakade bara lite av vår mat.

Det var grått, byigt och ingen direkt värme på kvällen värme men ändå skönt att slippa regn. Efter maten var det läggdags för de små och våra lugna timmar började så smått som trots vädret avnjöts till en början i sittbrunnen men senare under däck i salongen. Imorgon tänker vi gå till hemmahamn och då avsluta vår semestersegling.