lördag 30 juni 2018

Atlanten 1:a Dygnet

Så var segel hissade och kurs satt ut mot havet ledsagad av Guadalopues kustlinje norrut. Vi började med förseglet J4 på 70 kvm samt 2 rev i storen då vinden låg på nära 20 knop. Mycket diskussion var det om sjösjuka och det plåstrades friskt bakom öronen. Själv var jag kluven då jag sällan blir sjösjuk. Jag kände mer att hela situationen med allt nytt och det okända skulle kunna "knuffa" mig till sjösjuka. Så jag tog ett tuggummi Kalamai. Efter ca 30min så konstaterade jag att jag inte var sjösjuk och  började mer fokusera på att nu var vi iväg och jag kände en stor spänning inför detta.

Vaktlag hade vi också fördelat. I min vakt var vi fyra killar varav två bröder. Kändes bra med denna grupp! Vakterna påbörjades och innebar att man kör 3 h på däck för att styra/hantera båten. I vaktlaget gör man upp hur länge alla ska styra eller hur  det ska se ut. Vi styrde som regel 45 min var. Efter 3h är man ledig 6h då kan man göra i princip vad man vill; sova, äta, laga mat, läsa en bok. Angående matlagning så återkommer jag till det längre fram.
Dygnet cirkulerar rätt mycket runt maten och består av frukost, lunch och middag. Däremellan får man stoppa i sig vad man vill och hittar som man gillar. Detta upplägg passade mkt bra i synk med upplägget på vaktpassen då alla som oftast var uppe. Lunchen var oftast runt 12-13 och middagen 17-18. Frukosten var väl den måltid som man kanske fixade mest inom vaklaget om man t.ex. gått av på morgonen. För egen del skippade jag ofta frukost till förmån för att binga direkt. Så länge det fanns kaffe när man vaknar så är allt ok :-) Intressant nog så är det sista man ser när man lämnar Guadeloupe ett stort kors. "Lord, have mercy on our souls". Det var lite småstökigt i sjön första dygnet så det blev en sen middag med pasta och räkor som dock var kanongott. Lagom till mörkrets inbrott denna kväll hade vi kommit förbi Guadeloupe och släppte så sakta landkänningen. Nu skulle det enligt beräkning dröja 14 dagar innan vi såg land igen. Beräkning låg på 7 knops fart i genomsnitt. Vinden låg på lika bra som tidigare och vårt vaktlag gick på klockan 21. Vårt första vaktpass av många.