lördag 26 juli 2014

Kyrkbacken - Helsingborg

Red sky at night sailors delight
Kvällen avlöpte med en underbar och blodröd himmel tillsammans med en stor glödande sol. Samma mönster följde på Fredagsmorgonen som på övriga morgnar dvs förflyttning och ompositionering av båtar i hamnen.  Vi avgick redan kl 1000 eftersom det då var fritt från båtar utan på oss och vi ville komma iväg. Att ligga som innersta båt i Kyrkbackan så får man ta att folk kliver över båten för att komma in på land men det blir lite tjatigt efter ett tag och framförallt så blir det väldigt skitigt ombord.

Utsikt från båten på morgonen

Vi satte kurs mot Helsingborgs Nordhamn i en mycket svag bris som gick upp och ner i styrka. Vi fick slås mot den svaga vinden för att göra fart men till slut fick vi åtminstone lite tryck på bidevind så vi kom fram. Vikingskibet hade legat norr om oss och nu hade vi skärande kurser och vi seglade förbi varandra på en 50 meters avstånd då vi skar in framför deras för till ungarnas förtjusning. Vinden dog ut igen och ner till noll. Suck! Vi provade ett slag mot danska sidan men vinden var väck. Vi låg och skvalpade och såg i kikaren att på den svenska sidan fanns det mycket vind men inte hos oss. Däremot såg vi att vinden var på väg över sundet så vi la oss och vänta. Vinden kom och det kom mycket vind. Från 0 till 6-7 m/s på ett ögonblick. Vindbyar kom också och vi började logga 6 knop på bidevind i alldeles för mycket lutning så vi luftade storseglet och efter ett tag så fick vi reva ner storseglet med bibehållen fart. Vi tryckte på bidevind för att komma över rännan och väl över la vi oss mer på halvvind med lite pösigare fock. En vindby kom som knockade ner oss helt och hållet. Som tur var satt ungarna nere i båten och spjärnade emot med fötterna på bordet som de gör då de leker med Ipads så allt gick bra men vi fick en rejäl knock och det enda att var där och var att gå upp i vind och rulla in segel och sen köra vidare. Linmataren till Furlexen fick sig en knäck så den gick faktiskt sönder i kaoset som rådde. Vi hade inte långt kvar till hamn och väl i hamn så gick vi en lång runda på stan , käkade middag och bunkrade lite mat. Första gången med egen båt i denna hamnen. Kul!