tisdag 29 juli 2014

Hornbaek - Gilleleje

Vi vaknade som vanligt runt 0830 eller rättare sagt jag. Hur länge de andra varit vakna vet jag ej men troligen sen en timme tidigare kanske. Vi tänkte lämna vid 1100. Vi låg ju på en motor båtplats som var ca 16-17 meter lång och hade fyra ytterpålar. Vi hade förtöjt i de innersta och hade således en 4-5 meter innan vi kunde nå de yttersta när vi skulle ut. Jag bad tysken som låg utanför oss att ta med sig en tamp och fästa upp i den yttersta stolpen som var vid vår plats när han lämnade så att vi kunde dra oss ut i något. Detta fixade han åt oss. Han var mycket trevlig måste jag säga. På kvällen innan då han förtöjde i oss så frågade han om det var ok och jag sa att hans tamp "låter mycket" vilket den gjorde eftersom den gned sig mot vårt reling men jag sa att det är fint och ok. När jag sen kom tillbaka lite senare så hade han bytt mot en annan tamp som var knäpptyst. Ordnung und order! Vi avgick Hornbaek och hade nordlig vind som var på gränsen till frisk. Detta innebar en del vågor innan vi kom ut på djupt vatten men väl där satte vi familjesegel dvs revad stor och lite revad fock. Vi gjorde reven till trots 4-5 knop i bidevind. Vi låg på bidevind hela tiden i den lite knappa timmen som vi seglade upp mot Gilleleje. På detta sätt får vi en liten liten gnutta Kattegat i vår segling detta år och det är denna typen av kustsegling som familjen behöver lite mer av; lite mer sjö,lite mer vind.

Vi var i hamn redan runt 1200 tiden och vi hade inga problem att hitta plats vid denna tiden. Jag har bara varit i Gilleleje en gång tidigare och det var för ca 10 år sen så det är kul att vara tillbaka. Tillika är detta den hamn som fick mest stryk då stormen Bodil gick fram den 5-6 december 2013. Jag minns det bra för jag var på resa från Gävle via Arlanda och mitt flyg flyttades till morgonrutten till CPH. Hamnen verkar upprustad och man kan se en "Hall of Fame" i hamnen där man kan läsa alla som vart med att restaurera upp hamnen då det har sitt företagsnamn eller namn inristat i en plakett. Heder åt dem vill jag säga då det ryktas om att hamnens försäkringsbolag inte stod upp vid sitt avtal..Vi gick upp på stan och tog en öl och gick runt lite i byn, tillbaka vd båten blev det bad i det 22gradiga vattnet. Så skönt att kunna bada från en brygga från bryggan och slippa sanden som det innebär med en strand. Det är klart ungarna och särskilt Valter gillar hink, spade och sand men ibland är det också skönt att just slippa sand. Dessutom gillar han att bada med sin badring som stöd där han inte når så det gick ingen nöd på honom. Idag provade han sin flytväst och den satt faktiskt inte klockrent.Möjligen för att han inte låg på rygg utan satt rakt upp och i vågorna som var fick han ett antal kallsupar vilket på lång sikt i ett skarpt läge innebär för mycket vatten i lungorna - inte bra och vi får kika på det,möjligen att västen inte var tillräckligt spänd i grenen men det vet ju vi alla killar att man inte vill ha något hårt där..... Kika på det som sagt. Efter badet gick vi och betalade hamnavgiften och sen upp och åt på en restaurang som heter Saseline. Kan varmt rekommendera deras hamburgertallrik som var gudomlig men när vi skulle betala vart vi förflyttade till medeltiden då endast kontant eller Danekort gällde. Danekort är ett eget kort danskarna har uppfunnit och jag tror att du måste ha ett danskt person nummer för att få ett. Detta kort har till och med varit omskrivet för att hindra utvecklingen i Öresund för vem fan tar inte världens ledande industristandard kallad VISA kort ?? Nej inte i Danmark. Vi fick springa och hämta cash men maten va god som sagt.. Efter maten var det dusch för barnen följt av filmtajm på datorn medans vi njöt av ännu en underbar sommarkväll i sittbrunnen. Den tryckande hettan har lagt sig och kvar är det som vi kallar högsommarvärme. Troligen 23-25 grader.