söndag 28 juni 2015

Träningssegling 2015-06-25

Dags för en ny träningsrunda torsdagen 25:e Juni. Prognosen lovade 3-8 m/s västlig vind och avtagande framåt kvällen. Vi avgick runt 1630 och kände på vilka förhållanden vi hade. Lynnigt är nog det som bäst beskriver vinden. Det låg på 6-8 m/s men det var väldigt varierande och växlande i styrka. Vi tog några slag ut till märket Lagunen Nr8 som är en prick vi brukar använda i kappseglingen. I det inledande kryssandet började det pipa väldigt högt nere i båten. Det visade sig vara brandvarnaren som gått igång. Det brann som tur väl var inte. Troligen batteribyte som behövs snarare.  Vi gick söderut och efter ännu ett slag så vi kunde gå på Trindelrännan direkt igenom bron.

Vi fortsatte ner till Lillgrund och rundade transformatorn. Vi slog upp norrut och tog oss för bidevind upp till bron igen. Vi hade medström på väg ner och motström på vägen upp. Vi stod helt stilla exakt under bron och gjorde 1 knop genom vattnet men 0 knop över grund. Strömmen till trots så kom vi så sakta igenom bron men det tog sin lilla stund.

En bit efter bron så hade vi fart igen men inte mycket och det var dags för att hissa Gennaker. Vi hade kört en torrövning på hur den kopplas inne vid brygga men nu var det dags för praktik.
Allt gick enligt plan bortsett från att efter vi hissat den så gick schaklen av till skotet och gennakern stod som en enda stor vimpel i fören på båten. Saken var enkelt löst eftersom det var bara att hissa ner strumpan och temporärt satte vi en annan sorts bygel som jag hade i skruvlådan.

Minuter senare så hade vi hissat Gennakern igen och nu kunde vi köra på. Nu kunde vi testa lite vindvinklar, denna gång med storen upp. Förra gången körde jag utan storsegel och kunde gå mellan AWA 70-190 grader. Nu kunde vi hålla AWA 80-130 grader. Vid högre än 130 grader kändes det som att storseglet påverkade Gennakern. Vid detta tillfälle låg vinden på ca 5m/s. Den hade mojnat vilket var enligt prognos. Vi var åter i hamn 20.00 med 17,5 nm seglade.

Skotet med schakel som gav upp. Detta är andra schakeln som sviker. Förra gången var det spinnakerfallets schakel som öppnade ofrivilligt då vi hissade gennaker på fyrtornsrundan. Återstår alltså en schakel på andra skot tampen att byta för att man ska var safe. Oavsett så hade vi en trevlig kväll ombord och vi ökade på både kunskap och rutin. En bra kväll!