måndag 22 juni 2015

Midsommar 2015-06-19-21

Midsommar 2015. DMI är oftast mitt tongivande rättesnöre gällande prognoser men det var ändå kul på något sätt att hör SVTs meterologer då de försökte på diplomatiskt sätt förmedla att midsommar kommer bli en riktig skitdag gällande vädret. Så blev det! Från morgon till eftermiddag avlöste skurarna varandra i Malmö. Enligt progonos skulle det upphöra vid 15 tiden och då la vi ut för att enligt vår A-plan ta oss till hamnen Vikhög som vi hört har ett bra firande. Haken med denna hamn är att den är jätteliten så vi var inte säkra på plats.

Vi avgick strax efter 15.00 från Lagunen. Regnet var ersatt av vind istället 8-10 m/s Nordväst dvs rak motvind och tillhörande sjö rakt i ansiktet. Båten stampade rejält i den korta krabba sjön som uppstår där det är under 10 meter djupt. Det tog ca 15 minuter så gick vår lille Valter ned i sjödvala, dottern likaså och jag ifrågasatte vår plan. Vi skulle ha dessa förhållanden i 1,5h, ej säkra på plats i hamnen och med transport till en annan hamn så pratade vi om ännu mer tid innan vi kunde koppla av lite och umgås. Vi vände tillbaka. Vi gjorde 2,5 knop mer på vägen tillbaka.Vi förtöjde, tog en öl och tog oss till en marknad i Limhamn med tivoli så ungarna var nöjda. Vi grillade när vi var åter i hamnen och softade sedan i sittbrunnen. Solen hade kommit fram dessutom. Som gäster i vår egna hamn fick vi upptäcka att duschar och toaletter är väldigt fräscha i klubbhuset.Hade ingen aning.

Vi avgick 12.00 från Lagunen midsommardagen. Vi hade många uppslag på ideer om målhamn innan vi avgick men ute ur hamnen konstaterade vi att enklast möjliga vinner med hänsyn till vind som var nordväst 6 -7 m/s. Dragör igen alltså, men vi testar gamle hamn denna gång. Vi fick en fin segling ned till bron samt förbi Peberholm. Rakt över Dragör låg ett kraftigt åskmoln och vi fick ökande vindar då vi låg i dess ytterkant så vi fick reva ner 2 gångner på focken, trots detta låg vi på 6,3 knop i fart. Vinden mojnade lagom tills vi var framme. Återigen tjänade AISen in sina pengar då vi kunde låta ett större fartyg passera ca 200 meter framför oss innan vi gick över Drogdenrännan.

Det var ont om plats i Dragörs gamle havn men vi tog en ledig plats som låg nästan längst ut på en av pirarmarna. Synd bara att man får gå långt för dusch och toalett. Dagen avnjöts med mat på restaurang samt en rejäl dos med både krabb och räkfiske med barnen. Det finns en speciell brygga för detta i hamnen. Vi avgick hem dagen efter runt 12.00 men dessförinnan hade vi även hunnit med en ny runda med krabb/räkfiske med barnen. Vinden var obefintligt men solen tittade fram och påminde om sommar. Vi mötte Tokio II i Flintrännan så det var lite kul. Så inledande skitväder till trots blev midsommar så bra den kunde givet förutsättningarna. Det kunde ju regnat hela helgen....