torsdag 26 september 2013

Rigg av

Så idag var det dags att ta ner riggen och låt den vila i några månader. Det blir ju andra gången som jag gör detta med båten så lite smånervöst är det ju alltid. Genom att ta det lugnt och metodiskt så gick det alldeles utmärkt. Jag hade dessutom två medhjälpare med mig. 3 personer är nog ett minimum.

Den största utmaningen är att få dit lyftstropen som måste knytas ca 2 m ovanför de understa vantspridarna och innanför topvanten men utanför fiolerna. Den måste knytas så högt det går med så lite slack på tampen som möjligt för då har man ca 0,5 meter lyfthöjd kvar innan kroken tar stopp i maskranens topp. En framgångsrik metod visade sig vara att hissas upp i maststol och stå på de understa vantspridarna och där göra en pålstek. Redan från början ska man ta med sig spinnakerfallet och när man knytit klart så låter man masstolen vikt hållas uppe av fallet istället för kranens kätting. Då kopplar man loss krankroken som man sätter i lyftstropen som sedan hissas upp under de översta vantspridarna. Därefter kan man påbörja nedstigning med hjälp av spinnakerfallet.

Gällande vanten så kan alla vant uom förstag och topvant tas bort utan påverkan men innan man börjar slackar i topvanten bör man ha spänt upp masten lite i lyftstropen. Därefter kan man släppa på topvanten och ta loss dessa eller ta förstaget. Förstaget har ingen spänning då man släpper på topvanten så bäst är att få detta över bord och ut ur vägen. Därefter släpper man bara på topvanten och hissar. Har man ställt in allt så gär riggen rakt upp i perfekt balans och då är det bara att svänga över den in över fast mark och ta ner den.

Efter avklädning så blev riggen inrullad i mastskjulet men på vägen dit blev vi utsatta för "hamnordningen" som ryade om att kärran riggen låg på var hans!!! Olåst, omärkt kärra som står där man tar ner riggen. Klart vi nyttjade den och det tog ca en kvart. Att vissa i hamnen har egna kärror till sina riggar är lite märkligt, tänk om alla båtägare skulle ha det. Var skulle de förvaras? I vissa lägen måste man låta teflonet på kroppen verka men jag fattar inte hur vissa orkar.....

Nåväl, Efter att riggen blev klar så blev det oljebyte i motor och backslag.Skönt. Nu är hon redo för att lyftas vilket sker 12-13 oktober.             


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar