söndag 8 september 2013

Höstkappseglingen 7:e September

Klubbens sista kappsegling kallas för Höstkappseglingen och körs i början av September. Denna segling hade jag ny gast med mig. En erfaren seglare som tillika har båt i hamnen. Vi skulle varit fyra men fick två avhopp. Vindprognosen spådde sydostligt 10 m/s vilket det också var och i övrigt var det klarblå himmel och sol. Att ta sig ut från båtplatsen blev en kamp då vi drev ner med aktern och blev liggande jämsides med akterpålarna. I den starka vinden blev vi kilade där och det krävdes både hand och motorkraft för att ta oss loss. Väl loss så kunde vi ta oss ut ur hamnen till start.

 Starten blev lite halvdan då vi höll igen för mycket med hänsyn av den starka vinden, vi var inte ensamma om detta och de 5 båtarna som körde var rätt samlade. Det var slör/läns första benet upp till Trindelrännans röda boj som rundades om babord. Härefter blev det en halvvind till Flintrännans fyr Nr 18 som också rundades om babord. Här ute blåste det och guppade det ganska bra i sjön och vi slog upp mot brofästet på den svenska sidan. På detta ben låg vi en bra stund och vi hade nu ganska mycket inrullat även på genuan. Storseglet hade vi revat från start och revet satt mitt emellan revmarkering 1 och 2. Dessa två markeringar kan grovt indelas enligt följande: Rev1: 8-10m/s  Rev2: +10m/s. Det har visat sig funka ganska bra med denna indelning.


Väl uppe vid brofästet så slog vi söderut igen. På detta ben blev det än mer tydligt hur svårt det är att hålla god höjd med inrullad genau då vi inte kunde gå så rakt  på märket som vi ville. En kryssfock hade varit underbart idag! Måste köpa det.Vi gick förbi klubbens västmärke som är en boj och denna står vens med målflaggan som vi skulle runda på babord. Denna boja var således markör för när vi skulle slå. Vi slog 100 meter efter bojen och kunde därifrån lägga en kurs direkt på målfalggan. Framme vid flaggan så blev det gipp och utrullning av genau igen då vi var tillbaka på slör med sikte på den gula specialmärket kallat skitpricken. Vi hade kurs rakt på men lite för lite fart med hänsyn till att storseglet är det som jobbar men med begränsad yta då det är revat. Storseglet skymmer även genuan på dessa bogar. Vi körde på och slog runt pricken och la oss på ostlig kurs igen in mot land. Vi gick för klubbens Nordmärke som är en röd boj och på hela benet jagade vi en Albin Express. Denna båt gick långt in mot land innan den slog och det var helt rätt. Med hänsyn till djupgåendet jag har så går jag sällan in på 3 meters kurvor och detta tvingade oss slå på en ofördelaktig plats jämfört med layline till nästa märke. På väg söderut igen så fick vi ett par rejäla vindkast och broacher som man kan häva genom att släppa på storskotet. Vi var i 45 graders vinkel till mållinjen så slog vi igen in mot den men endast för att inse att med den inrullade genaun så skulle vi tvingas till ett slag till innan vi kom över linjen. Vilket vi gjorde strax efter en 806 Monark båt.

Väldigt skön avslutning på hela segelsäsongen 2013

   
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar