lördag 7 september 2013

En skön avslutning på familjeseglingen

Det lovades bra väder till helgen den 24-25:e Aug så vi tog oss ut med båten och gick ner till Skanörs hamn. Prognosen var ostlig vind 3-8 m/s och vi satte storsegel efter att vi gått ur Klagshamns hamn. Vi gjorde bra fart ner till Kogrundsrännan och väl framme vid rännan så verkade det som att vinden ökade men vi ångade på med goda 6 knop. Båda barnen låg och sov. Vår lille kille i förpiken och dottern i sittbrunnen. Väl framme vid västra haken så blåste det ännu mer. Vindmätaren stod på 14-16 m/s men jag tror den visar lite för mycket så låt säga att det var uppe runt 12-13. Vi skulle ändå in i hamn så vi rullade in storseglet. Det låg båtar ankrade utanför hamn - inget bra tecken. Det visade sig vara så att hamnen var överfylld med danskar. Säkert 15 tal danska båtar som låg precis överallt där man kunde tänka sig. Längst inne i hamnen låg sju båtar på varandra i bredd. Vi vände igen och bestämde oss för att gå till Falsterbokanalen. Det blåste rejält fortfarande och vi loggade nu 6 knop för motor istället då det inte gör sig att kryssa i dessa vindar med familjebesättning.

Framme i Falsterbokanalen så var vinden densamma och att förtöja i vind som kommer snett framifrån med styrka 10-12 m/s är ett stycke för sig. Att komma in till platsen med båten var inga problem men att fixa med tampar och så vidare tog sin lilla stund i den friska vinden.Väl förtöjda och hungriga så åt vi middag på restaurangen i Falsterbokanalens hamn som heter Märtas by the sea. Maten var ok men inte heller något inget underverk. Ofta lever denna typ av restauranger på sitt läge snarare än smak. Trevligt dock att man till en hamburgertallrik fick stekt potatis istället för pommes. Vi åt ensamma i lugn och ro med ungarna och hade det jätteskönt. Var som att vara på semester igen. Vi tog en öl på sittplatser utanför restaurangen efter maten. Klockan var runt 6 tiden då det började det trilla in folk som skulle äta. Tydligen hade flertal reserverat bord så det är nog ett lördagsnöje att gå och äta där. På bryggan tillbaka till båten träffade vi på en annan båt och ett par från Klagshamn som vi pratade lite med. De hade precis kommit in i hamn.

Väl tillbaka på båten så slappade vi i sittbrunnen med öl och vin, ungarna fick lite godis. Jag satte igång radion med musik. Jag kan ju styra ljudet mellan högtalarna inne i båten eller så att det går ut i högtalarna i sittbrunnen. Jag la ut det i sittbrunnen och ungarna dansade och hade jätteroligt med detta.Vinden hade mojnat en aning och vi fick en jättefin kväll med en typisk röd himmel som infinner sig vid högtryck. Vid halv tio vart det nästan mörkt så vi satte oss nere i båten. Det var inte kallt men vi drog på värmaren som finns i båten mest för att testa och det märktes direkt i båten. Den stod och pumpade ut värme ett tag men till slut fick vi stänga av då det blev för varmt i akterkojen där det finns ett utblås och där ungarna låg. Dessutom vaknade Valter och blev rädd för det kluckande ljudet som uppstår då pumpen i värmaren dricker diesel :-)

Vi vaknade runt klockan åtta och vi tog en riktigt lång och lat morgon i båten även om vi var vakna så stressade vi inte. Catrine och ungarna gick iväg till ett bageri och handlade frallor. Själv tog jag min andra kopp kaffe liggandes i akterpiken. Det är nog det mest förnämliga ställe jag kan tänka mig. Att ligga där och se solen genom ett fönster, känna vinden som vaggar båten och bara vara. Det är livskvalitet för mig.

Efter denna morgon så hade klockan blivit runt 12 och trots försök så ville inte den minsta sova så nu var båda ungarna nere i förpiken och lekte. Vi var på däck och skulle försöka få ut båten i samma vindförhållande som gårdagen bjöd på. Catrine fick testa först om hon orkade hålla båten i fören med båtshaken på en annan båt då detta var strategi 1 men det gjorde hon inte. Jag orkade knappt själv heller. Strategi 2 var att bära av på en båt som låg bredvid oss och på denna sida hade vi satt ut fendrar för att skydda oss båda. Detta gick bra och Catrines uppgift blev istället att bromsa med båtshaken då vi trycktes bakåt  samt bära av - allt gick mycket bra. Detta var inte någon enkel utläggning.

Väl iväg och kurs upp mot bron så satte vi endast genau och vi loggade 6 knop utan problem. Vid ett tillfälle var vi uppe i 7,2 knop. Seglingen var okomplicerad och det gick snabbt. En bit utanför Klagshmans Hamn vred vinden lite och den sista biten körde vi på ren bidevind in med rejäl lutning men besättningen klagade inte så det var bara att trycka på. Svårt blev det däremot att lägga till med den sneda starka vinden i aktern. Jag började backa och lyckades nästan köra rakt in i en av våra förtöjningspålar samtidgt som den plan vi hade fick omvärderas där och då.Absolut viktigast är att få tag i en aktertamp för att bromsa båten och detta var inte det vi sagt från början så det blev lite kaos när jag bad Catrine ta denna istället för fånglinan. Fören drev ner till våra båtgrannar men där stod de och tog emot båten så att blev bra till slut. Snett eller rakt akterifrån är svårt då du har tyngden i båten emot dig.

Hur som helst en underbar helg som blev en skön avslutning avseende familjeseglingen på säsongen.