tisdag 9 augusti 2016

Gedser - Heiligenhafen

Vi kom iväg skapligt tidigt vid 08.30. Vi vill gå upp och ta en del distans innan ungarna vaknar. 30 minuter senare kommer båda upp .. de väcks av motorn så klart. Vi gick förbi färjehamnen en bit och sedan satte vi segel. Det var ost ca 6 m/s på vinden. Första delmomentet var att komma utanför vindparken. Därefter skulle vi korsa Route T i Fehrman Bält. Lite extra vaksamhet här alltså då det går stora fartyg. 

Vinden mojnade så klart. Vi saktades ner från 5 knop till 3,5 och en skvalpig sjö. Även om vi absolute ville så är 3,5 knop för långsamt på en lång sträcka. Vi körde parallellt med Route T för att parera bla ett tankfartyg som enligt AIS:en hade ett djupgående på 14 meter och hämmat pga detta. Vi gick sedan rakt på Fehrmans sydostliga udde och hade en 13 nm innan vi skulle få landkontakt. Familjen sov i sittbrunnen. Valter utan flytväst men det var för att hans väst gjorde honom så varm och allt var lugnt rent vädermässigt. För lugnt och drygt med motorn...

Vinden ökade på när vi kom ner till Fehrmans udde så vi kunde faktiskt segla på en stund med endast storsegel och ha en god fart ner till Fehrmanssund där vi skulle in i en utprickad ränna som skulle ta oss vidare under bron. Här gjorde vi det symboliska flaggbytet på gästflaggan från Dansk till Tysk. Detta ögonblick har jag sett framför mig många gånger och vi vara tillfredställda i att ha korsat Fehrman Bält och nu på väg till hamnen som låg nästan precis bakom bron.  


 Heiligenhafen har 1000 båtplatser och enligt hamnlotsen avtalas plats med hamnkapten. Vi hade inte en aning om något men efter lite snurrande bland bryggorna så förtöjde vi på en grön plats på steg 9. Båten bredvid saknade flagg men det visade sig vara en båt från Limhamn. De var här varje år och kunde meddela att platsen vi lagt oss alltid var ledig. Brygga 9 visade sig också ligga nära dusch/toaletter och hamnkontor så vi valde uppenbarligen rätt utan att veta direkt.


I och med att vi gått på rätt bra med tempot så gick vi in i total semestermode. Vädret levererade också och vi kom att se fram emot en 5 dagar som meterologerna kallar värmebölja. Perfekt!!

     

måndag 8 augusti 2016

Nyköbing Falster - Gedser

Vi lämnade Nyköbing för att komma ner till Gedser som inte var mer än 2,5h långt borta. På så vis fick vi en lite lugnare dag men kom ändå framåt. Vi hade otur för det första som mötte oss var Kong Fredriks Bro och 45 minuter tills nästa öppning. Det vara bara att ligga och cirkulera men inte direkt framför bron för strömmen var nära 2 knop och farleden väldigt smal. Man ser det inte på bilden men det är rätt stor del av denna sträcka ca 8nm som också är snitslad bana igenom prickad ränna. Bönderna måste ha bränt på ordentligt för vi fick precis som dimma efter vi passerat bron under en timme. Vind prognosen var  sydost 3-8m/s och ökande till 10m/s under dagen. Vi hade 10m/s redan vid klockan 13. 


 Gedser har en småbåtshamn som ligger strax norr om Färjehamnen. Vi gick rakt in för bunkring av diesel pch sen till en plats bredvid en tysk och en holländsk båt. Enkelt för frun att bära av :-) Gedser är Danmarks sydligaste hamn den naturlig punkten att landa på efter överfart från Tyskland. Mycket båtar kom in under dagen. Vi utforskade staden och är det något som inte finns i Gedser så är det vettiga restauranger. Inga alls förutom den som låg i hamnen och dit vi fick återvända. Vi är lite lata på att laga mat i båten..Fler båtar kom in och vinden gjorde inte alla tillägningar enkla. Särskilt en båt som missade att få över tamparna på akterpålarna och i paniken råkade få in gasreglaget på "mycket fart framåt" men lyckligtvis lyckades de på något sätt få en mjuk landning i bryggan.


Kvällen flöt på och vi diskuterade mycket om vart vi skulle satsa på. Antingen Heiligenhafen eller Warnermunde (Rostock). Prognosen talade om ost sydost mellan 3-6m/s vilket kändes bra. En sak var säker och vi ville inte gå tillbaka i Guldborgssundet. Så kul var det inte. Warnermunde skulle ge oss ett kort ben över från Gedser men ett långt ben till Fehrmanssund i nästa skedde. Vi ville ju runda Fehrman och senare komma upp i till Langeland så Heiligenhafen kändes rätt på all sätt så det tänkte vi köra på med start tidig morgon. 5 dagar har vi vairt ute och jag tyckte vi hade bra tempo för att vara familjesegling.  

 


Vordingborgs Sydhamn - Nyköbing Falster

Vi vakande upp och stack iväg vid 09.00. Vi körde bort till Masnedösundets bro för att se om det var öppning eller ej. Väl framför bron låg det en båt med en gubbe i som sa att bron var stängd. Så det var bara att gå runt Masnedö ner till Storströmsbron och vidare ut på Storströms-fjärden. Detta är början på Smålandsfarvattnet och med detta följer stora ytor men liten andel som är seglingsbart då man sticker 1.90 på kölen. Vi tog ut svängen rejält ner till Kogrund där det ligger två prickar som bildar port som leder vidare in i Guldborgsund. Det var spegelblank stiljte med klarblåhimmel och strålande sol så det var motorn som tog oss framåt i 5,5 knop vilket är vår normala marchfart vid motorgång.

Guldborgsund är inte djupt och det florerar olika data om det hela. Vi möte ett svenskt par i Tyskland som sa att danskarna inte garanterar djupet och att det är massor med båtar som fått roder/köl söndriga i sundet. Främst utifrån att vinterkylan pressar upp stenar från botten och har man otur landar man på en sån. Oavsett vad så kunde vi se att vårt ekolod sällam gick under 4 meter då vi följde den utmärkta farleden. Ett motorfel i detta hade inte varit kul med så lite som 0,5 meter stundtals utanför rännan och ibland väldigt väldigt smalt.

Vi kom fram till Nyköbing Falster utan incidenter och vi förtöjde i den lilla hamnen efter att ha snurrat runt lite i den stora. Hamnlotsen avråder från den lilla eftersom den är rätt snäv och trång men inga större problem. Platser fanns det gott om så vi kunde välja fritt så självklart tog vi en plats där man kan sitta och njuta av kvällsol, dricka några kalla och se andra båtar glida förbi. Hamnen och faciliteterna mycket fräscha och allt mycket nära även centrum dit vi tog oss för en matbit. Efter maten blev det eftermiddagsvila för min del och shopping för fru och barn. På kvällen blev sedvanligt bad och ungarna åkte ut med gummibåten en sväng. Skön dag och kväll! Vi närmar oss Tyskland! 


   

söndag 7 augusti 2016

Klintholm - Vordingborg Sydhamn

Vi gav oss iväg vid 0900. Vi blev lite fördröjda då vi fick köa för att tanka upp diesel. Inget superbehov men känns alltid bättre med en full tank. Man vet aldrig när den kan behövas. Vi hade bra vind på morgonen i hamnen ca 6m/s från väst så vi såg fram emot en bra segling i ca 15 nm som det var ner till Grönsundet och dess farled som visar vägen in. Man kan gå utanför men då ska man nog veta vad man gör.. Vinden dog nästan så fort vi fått upp segel. 3 knop hade vi och för att få 4 fick vi styra in en bra bit mot land och således fel kurs. Suck! Det blev motorgång som var ganska dryg ner till Grönsundet och dess farled.Vinden kom ju så småningom men då rak i näsan. Det går ju at kryssa men vi körde på utan att bekymra oss. Fart är det vi prioriterar främst med hänsyn till barnen.
 Det var också lite oklart om vart vi skulle ta vägen denna denna dag. Grönsundet erbjuder en del mindre hamnar samt Stubbeköbing. Vi diskterade Guldborg eller Vordingborg men kom fram till att Vordingborg blir bäst. Detta val erbjöd dock andra utmaningar eftersom den hamnen har ett djup som är max 2m. Det är en populär hamn och vi skulle komma in vid 16.00 vilket är i senaste laget för att säkra en av de få platserna där vi kan ligga på med 1,90m i djupgående. Vi passerade Faroebron och lämnade därmed Grönsund.

 Vi gick direkt till Vordinborgs Sydhamn som är en liten bassäng i Masnedösundet. Här kunde vi gå in utan bekymra oss om djupet men avigsidan är att det är långt att gå till det mesta och vi upptäckte även att hamnkontoret renoverades så det som fanns att tillgå var en vagn med dusch och toa i. Vi skulle bara sova här en natt så det gick väl an. Glädjen var stor när jag blåste upp barnens båt som jag köpt till dem och denna hade de mycket roligt med under hela resan. Efter någon timme kunde vi släppa dem utan "livlina". De vill så klart ha en med motor :-)

En Hanse 370 med en göteborgsfamilj kom in och la sig bredvid oss. De flydde västkusten för norrmän sa de. Catrine letade upp Netto som närmaste affär och vi kunde senare brasa på käk i båten och vi hade en mycket fin kväll i hamnen. Det kändes som att de försäkte skapa ett område motsv Västra hamnen eller Dockan i Malmö. Det ligger en hel del lägenher i närheten av hamnen som måste ge en fantastisk utsikt. Hamnen och dess närområde behöver dock en uppryckning om det ska gå i harmoni med det övriga. 









Rödvig - Klintholm

Planen för dag 2 var att ta oss runt Mön och förtöja i hamnen Klintholm där vi aldrig tidigare varit så det skulle bli extra kul. Vädret var bra med sol och växlande molnighet. Vinden var västlig men varierenade i styrka. Under hela benet pendlade vinden mellan 4-8 m/s. Vi fick en bra sträckbog som var behaglig men det var dock rätt kyligt i sittbrunnen då solen hamnade i skugga bakom storseglet givet vår kurs. Vi hade sällskap av många båtar som också gick söderut.


 
Möns klint
Möns klint är omtalad för de vita kalkstensklipporna och den högsta höjden ska vara 140 meter. Väldigt roligt att kunna se detta ifrån havet. Vi kom in närmare och närmare land och vi hade en 300 meter när vi låg som närmast. Givet höjden på klipporna så fick vi ju svaga vindar då vi hamnade i lä. Vi antog dock att vinden skulle öka efter rundning av udden men också att vi skulle få den rakt i ansiktet. Vi rev segel och mycket riktigt så fick vi 8m/s västlig vind rakt i ansiktet. Ganska kraftig sjö byggdes av denna vind och vi stampade rejält med förskeppet under de 3 sista sjömilen in i hamn.

De berömda vita Kalkstensklipporna på Möns klint














Vi kom in i Klintholms hamn runt 15-tiden och vi kunde direkt lägga oss långsides på en mycket bra plats med nära till allt. Hamnen är den enda på hela östra sidan av Danmark nedanför Rödvig och det kom in båtar hela tiden. Hamnen är väldigt fin och mycket välskött. På kvällen var hamnen mer än full belagd. Hela hamnen är bebyggd med lägenheter och uppe i det lilla centrumet fanns 4-5 restauranger. Vi gick till en italiensk för vi ville ha pizza. De hade ca 8 bord och vi fick ett. Det visade sig vara tur för allt annat var reserverat och under vår middag så vi hur ägarna fick be minst 15 kunder att gå utan att kunna servera dem pga platsbrist. Fantastisk god mt var det som kom in. Rekommenderas varmt! http://www.restaurantportofino.dk/

lördag 6 augusti 2016

Lagunen - Rödvig

Semester som formellt började den 18:e Juli men vi tjuvstartade så klart med att nyttja hela lördagen med att lasta båten. Det kändes som att vi aldrig blev färdiga med lastandet... väl färdiga så spenderade vi kvällen i hamn och sov i båten för att komma iväg skapligt tidigt. Det gick sådär för vi kom in i semestermode och vi kom i säng sent så vi kom inte iväg förräns vid 10.00 på söndagen. Vi kom dock iväg och styrde söderut. Vinden var sydväst och vi fick gå för motor ner och förbi Lillgrund innan vi såg någon mening med segel.Vi hade mycket växlande styrka i vindarna 5-9m/s från väst och sydväst. Dett gjorde sjön skvalpig och svårt att hitta bra driv i båten. Vi gick över sundet strax innan trafikseparering vid Falsterbo och möttes senare av regn utanför Stevns klint. Där fick vi vinden rakt i nosen så vi övergav segel och gick de sista 4 nm för motor. Vi kom in i en relativt full hamn men hittade en ok plats. Vi hade en skön kväll och skönt att komma iväg. Jag ville sträcka rätt långt första dagen och så blev det. Lite sjöovana kände jag idag då vi inte seglat så jättemycket detta år. 
 

Midsommar i Vikhög



Midsommarfirandet i Vikhög har vi hört talas om i några år via bekanta. I år gav vi oss fan på att vara där så jag seglade upp båten på Torsdag eftermiddag i en fin sydostlig vind som gav bra tryck med 7.5 knop rakt på hamnen. I hamnen mottogs jag av ordföranden som visade en lämplig plats att ligga på. Vi fick en kanonplats vid kajen precis bredvid klubbhuset och festligheternas epicentrum. I avvaktan på att Catrine skulle anlända med barnen via bil till hamnen drack jag en öl med en kamrat. Båtar trillade in och hamnen fylldes på mer och mer.

 Principerna för att härbärgera alla båtar var att "stappla" dem bredvid varandar och på så vis fylla upp hela hamnbassängen. På bilden ligger vi längst in och utanpå oss 4st båtar. Lite svettigt om fendrarna skulle hålla men det var inga problem och hade något skett så hade det funnits många som kunde hjälpa till. Vikhögs hamn kör ett fullt program med aktiviter för barnen, orkester på kvällen med tillhörande dans osv. Oerhört trevligt och avslappnat. Många av mina seglingsbekanta från Lomma har varit här i flera år. Vädret var på gott humör och alla kunde bada.


 Angående vädret så var dagarna väldigt varma och sköna vilket gjorde så klart firandet ännu bättre. På torsdagskvällen kom dock årets åskurladdning som gick rakt över sydskåne och levererade runt 6000 nedslag. Även på midsommarafton kom det en rejäl front som svepte förbi vid midnatt och kylde av festandet lite grann. Vi stannde även midssomardagen som fortsatte i firandets anda med god mat och dryck. Vid det här laget hade ungarna träffat kompisar så att vi hade väl en tio ungar ombord vid något tillfälle och föräldrar som kom och frågade om deras barn var på vår båt. Det slutade med at föräldrarna blev sittande hos oss i vår sittbrunn med något gott att dricka som vi bjöd på så klart. Fest och gemenskap när det är som bäst! Även denna kväll kom det en mindre front rätt sent så vi rundade av vid 24 tiden. Hörde dock att en delegation hade stuckit iväg och badat. Söndagen kom och det var dags att gå hem. Rätt sliten som man var så blev det motor hem till Lagunen. En riktig kanonhelg och äntligen har vi hittat en midsommartradition vi kan bygga på i sundet.