Klockan 10.55 passerade vi södra piren och var i tävling. Enligt vårt startkort skulle vi segla de stipulerade 26 nm på 4 timmar 30 minuter med en genomsnittsfart på 5,6 knop beräknat på 5 m/s gällande vindstyrka. Fram till första märket som var en grön farledsprick blev det slör och som tur var var det bara 1 nm för farten låg på dryga 4-5 knop då land åt up den lilla vind som fanns. Bättre blev det på nästa ben då vi kunde gå i princip rakt på märket i halvvind och i goda 6 knop med fulla ställ. Svårare blev det sen då vi förvisso hade god fart - 6 - 6,5 knop mot sydväst i 25 graders sann vindvinkel men till priset av att vi fick slå 2 ggr innan vi kunde sträcka sydpricken i nordväst. Här tappade vi ett par placeringar mot båtar som startade senare än oss då de gick högre i höjd och behövde inte slå. Varför det är så fattar jag inte.
Vi gick väldigt nära sydpricken - vi kunde i princip ta på den när vi körde förbi. Väl förbi denna sydprick så tog vi ett slag till för att komma ut från det grundaste området på Västerflaket som vi annars hade landat i. Med tanke på att vissa områden blev sjömätta på 1800 talet så bör man inte lita för mycket på uppgifterna i sjökortet. På väg norrut så började vinden så sakta avta och vi fick nöja oss med 4-5 knop men vi kom framåt och till slut kunde vi slå och sträcka Ostpricken som står väster om revet. Därefter satte vi fart i bidevind upp mot Skanörs hamm. Tacksamt nog så ökade vinden på detta ben och vi tryckte på bra med en 6 - 6,4 knop på bidevind som var ca 7-8 m/s från nordväst. Så länge vi låg på 30 grader hade vi bra tryck men så fort vi föll till halvvind minskade farten så detta ben var lite knepigt med tanke på att vi skulle passera ett utlagt märke utanför Skanörs hamn. På detta ben blev vi omseglade av en X-35:a. Väl förbi Skanörs hamn så var det kurs upp i Kogrundsrännann och här kunde vi sträcka första märket och vi körde även om en del båtar som startat tidigare än oss men då klassen var okänd så spelar det ingen roll. Vid det andra farledsmärket i rännan så dog vinden och vi fick kryssa 2 slag innan vi kunde sätta kurs österut i en vind som var max 2 m/s från öster dvs rak motvind och vi fick jaga så mycket tiondelar som möjligt på detta ben. Vinden vred till nordost när vi passerade sista märket och då hade vi 4 nm kvar ner till mål i en vind som gav oss max 4,5 knop på plattläns med stor och genau hela vägen ner till mål i en vind som sakta ökade och när vi väl var i mål så var den uppe i 8 m/s (så dags då)
Seglad distans: 29 nm
Seglad tid : 5,40 minuter
Placering 9/13
Lärdomar från detta race
- 2 extra slag trots 25 graders vinkel mot vinden - hur/vad göra för att gå högre?
- Undanvind - dels på slutet då vi kunde plockat en del men även i starten då vi kunde gjort mer fart
- Att jobba med storskot vagnen gör mer nytta gällande höjd
2 extra slag kostade oss en del i placering jmfr med snabbare båtar |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar