måndag 15 juli 2013

Whitlock Cobra - Byte av lager i roderaxel

Som tidigare nämnts på bloggen så har det varit ett glapp i roderaxeln som ratten sitter på och detta är nu åtgärdat så det glappar inte en millimeter längre. Här följer en liten summering som kan kanske vara till hjälp för de som som ska göra detta nån gång.

Först måste man ta reda på vilken typ av system du har då Whitlock har en del olika. I mitt fall var det Cobra som gällde och det första jag gjorde var att beställa en utbytessats på lager och dessa hittar man här: http://www.winchservicing.com/_Whitock_Cobra_6R_Enguard_Wheel_shaft_kit-94-3.html


4 dagar senare låg prylarna i brevlådan så då var det dags att skrida till verket. Som utgångspunkt hade jag denna sprängskiss och efter att ratten är avplockad så är det 4 M6 bultar som ska lossas och då har du hela sockeln inkl axeln med kuggar i handen. (Se ramen jag markerat på bilden)  Jag rekommenderar att du tar med dig detta till ett ställe där du har skruvstäd och verktyg för det kommer sannolikt krävas en hel del för att få ut de gamla lagren. Avseende de 4 M6 bultarna så är det också lämpligt att lägga in en årlig smörjning av dessa på checklistan. Detta eftersom de kan sitta som berget. Jag drog av en av 4 skruvar då jag lossade.




Främre lagret eller det som fanns kvar..
Om man nu funderade på var glappet kom ifrån så var det rätt uppenbart då grejerna var loss.Det främre lagret bestod av det som syns på bilden. Kulan låg mellan kuggarna på styraxeln - precis som på vilket roulettebord som helst. Kändes inte bra att se detta då jag tänker på att båten har trots allt seglats i hyfsat tuffa förhållanden och jag är väldigt förvånad över hur besiktnings-mannen kunde framhärda glapp i ratten - ej i roder.  

Tålamod, vilja och en massa 5.56 hjälper..
 

Det som tar tid är att demontera alla delar och man kan ju välja lite i vilken ordning man vill ta det men utifrån mina erfarenheter så är mitt råd att börja med att få bort själva axeln. För att åstadkomma detta måste man lossa en bult som sitter i en centimeter tjock bricka. Bulten går igenom  roderaxeln och är synlig endast genom ett hål som går igenom sockeln då man lyser ner med en ficklampa och har torkat rent med vanliga topz dessförinnan

I detta hål sitter sannolikt en ihålig plasthylsa och kan man inte dra ut den så borra upp och ta ut den - den måste väck om bulten ska kunna komma upp.

Trots att bulten var lös så kom den inte upp förrän jag satte dit en slagskruvmejsel och slog till - då kom den upp och axeln kunde frigöras. Min gissning är att denna ring med bult fjädrar på något sätt då man drar åt friktionsbromsen för då pressas denna ring framåt. 









Lagerbana som fick slipas ner av verkstad
för att få ut

Det tar tid för att dels sitter sakerna som berget och för att få ut de gamla lagerna så krävs ofta specialverktyg som man oftast inte använder och därmed inte har hemma. Så om jag skulle göra detta jobb igen så skulle satsa på att först få bort axeln och sen lämnat utdragning av lager till en verkstad. Då hade jag sannolikt sparat mycket tid som nu lades på att försöka hitta rätt verktyg för att dra ut det själv. Utmaningen består också i att det är väldigt små utrymmen. I bilden till ses det främre lagret med diameter 4 cm som trots ett antal timmars bearbetning inkl upphettning inte rörde sig alls. Detta lämnade jag till en verkstad som slipade bort eländet. 





Efter skärselden med att demontera så är det dags att montera  och det är ju betydligt roligare. Själva ihopmonteringen tog endast en kväll på ca 5timmar. Från Winchservicing får man nya lager, lim, mutter, shimsbrickor, gummiförslutning, kilspår och klämring (glömde ta med de två sista på brickan) Ringen med bulten igenom, axeln och sockeln får man vara rädd om. 






Första lagret på plats och innan det sattes smorde jag med limmet som kom med. Det var alltså detta lager som var helt väck och när man ser denna bild förstår man var och varför det glappat som det gjort.

Därefter in med ringen som har bulten som går tvärs igenom axeln. Rejält med fett också.












Efter en mödosam prövning på 2h så att äntligen låsningen på plats framför det bakre lagret. Var svårt att få dit detta då den inre ringen inte går i takt med den yttre och du måste hålla jämna steg på båda.Men det är helt sanslöst vad man får banka...











Slutligen så monterar du gummiskyddet som du också kan limma med Loctite runt flänsen innan du trycker dit det.  Här är du klar med själva axel och lagerbytet.










När jag ändå höll på med styrningen så öppnade jag under kompassen och kunde konstatera att det låg ganska mycket torkad olja i huset och så var det ganska skitigt. Det låg även en gammal lager ring dvs en sådan som är tänkt att skydda kulorna i ett lager. Efter rengöring fettades allt in med nytt fett.

På den blå skylten stod det: Luton LUI 3UZ ENGLAND 045840





Så efter byta av skruvar och tillpassning av den som  gick av - med borr och  gängtapp - så fick nya rostfria M6 x 40 mm skruvar den stora äran att komma ombord. Här syns också de 3 nya shimsbrickorna. Sockeln blev inte helt vacker då det dels är svårt att jobba utan åverkan på den men materialet tålde inte aceton som jag nyttjade för att få väck alla oljiga fingeravtryck.... Får lackas till vintern.  







Läser man på nätet så är det just vid denna kabeln som vatten tränger ned och gör att det nedre roderlagret rostar sönder. Så en rejäl klick Sikaflex där alltså och även vid de vita knapparna som är nåt slags stöd till kompassen,










Efter montering av sockel, kompasshus och motorreglage och byte av alla skruvar mot antingen insex eller 6 kanthuvud samt infettning av samtliga gängor och slutligen montering av autopilot (ej med på bild) så är det en härlig känsla att känna en stum ratt som inte glappar en millimeter. Därefter påmontering av autopilot och så är man en erfarenhet rikare.
 

Lite nyttiga länkar i ämnet
http://www.sailtec.de/
http://winchservicing.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar