söndag 13 februari 2022

World Sailing Offshore Personal Safety - Del I & Del II

World Sailing Offshore Personal Safety. Först och främst en intro till kursen och bakgrund samt så har jag delat upp inläggen på del 1 och del 2 för att göra detta översiktligt och lättsmält :-)

Bakgrunden är att Svenska Seglarförbundet från och med 2021 inte längre ska acceptera att svenska havskappseglingar genomförs med undantag från de kompetens-och säkerhetskrav som finns i World Sailing OSR-CAT.

För de tävlingar som arrangeras i Sverige gäller beslutet CAT 3-tävlingar vilket innebär att det för 2-mansbesättningar (doubblehanded) måste vara minst en person som skaffar sig utbildning och intyg/certifikat.

Kategorisering kan förenklat indelas i följande: 0 - WOR. 1 - Sydney Hobart 2 - Fastnet 3 - Gotland runt 4 - Kieler Woche men notera att dessa exempel på race är just exempel och bestäms för varje enskild tävling. Om man vill läsa exakt definition så läs mer här

Vill man gå kursen så sköts det av en firma som heter SeaSafety och du kan läsa mer här om SeaSafety

Del 1 av kursen - Läs här
Del 2 av kursen - Läs här

World Sailing Offshore Personal Safety- Del II

World Sailing Offshore Personal Safety. Del 1 genomfördes via zoom möte 2021. Del 2 av kursen blev förlagd till Käringön i Göteborg och Nordic Training Academy Center. 
Vår meny bestod av 6 bassäng moment. Det första var att simma utan flytväst med sjöställ i ca 3knop motström. Sedan var att utlösa flytväst manuellt liggande i vatten. Följt av att ligga i motström med en lina fäst i säkerhetlina där vi skulle skära av linan som höll oss fast, detta för att känna hur man släppas efter en båt. Sedan var det livräddningsövningar med olika typer av bojar man finner på fritidsbåtar typ typ sling och Man- bouy. Allt skedde med flytväst på för att vänja oss vid känslan.

Avslutningsvis var det träning på att klättra ombord livflotte och hur man paddlar denna samtidigt som vatten sprutas över oss med en vattenslang för att simulera regn/sjö. Det sista vi gjorde var att lära oss en teknik för att hämta en medvetslös från vattnet.
 

NORDTAC utbildar alla sjömän i olika kategorier av säkerhet men framför allt så är det HUET som är i fokus dvs Helikopter Underwater Escape  Training. Den gula bollen med dörrar i mitten sänks ned under vatten.

Efter våta jobbet i bassäng så väntade brandövningar som bestod i att släcka en person som brinner med filt. Detta har
jag gjort förut men i dessa fall kan man aldrig göra det för ofta. Samt samt bra input av instruktörer gällande typer av brand och dess betenden och därmed inverkan på fysisk status och hälsa.


 

Nästa övning att öppna ett slutet utrymme och där i släcka elden med vad som motsvarar en pulversläckare.
På pyroteknik temat så drog vi av varsitt nödbloss som varar 1 min. Vi hade vita bloss som så sig bör vid icke nöd. 

Vi drog igång en röksignal och pratade om hur man hanterar denna typ av nödsignal.Därefter väntade det mer teoretiska passet där vi gjorde ett prov som vi sedan gick i genom i grupp.


måndag 31 januari 2022

Crew wanted 2022

Nytt år och nya möjligheter! Kollar nu runt om det finns några eller någon som är intresserad av att delta som Gast/Co-skipper under säsongens kommande klubb kappseglingar i Lagunens regi. Kanske även andra seglingar i Sundet med omnejd. Det krävs inga speciella förkunskaper. Viktigare är att ha intresse för att lära/utvecklas inom segling, vara engagerad och kunna avsätta tid.

Kontakta mig via Messenger eller mabergst(snabela)gmail.com om du vill veta mer. Väl mött.

söndag 5 december 2021

Pulpitfäste nysvetsat och återinstallerad

Vid en av de sista turerna för att förbereda båten för upptagning så blåste det ganska bra och tilläggning blev lite utmananade. För att hjälpa till vid fören fick jag snabbt ta mig fram dit och på något sätt landade min fot på vajern som går i det ned delen av mantåget. Denna kraft, som blev en snärt, fick främre fästet på pulpiten att lossa i sin svetsfog. Experterna på webben och diverse forum menar att den är felaktigt svetsad och så är det nog. Inget jag kan bedöma.  

Lösningen som jag mer fokuserar på levererades av Kirsebergs Plåt och Mekaniska AB. De svetsar i rosstfritt och efter ett samtal så körde jag förbi med Pulpiten. De tog emot på väldigt bra sätt och jag kunde hämta den redan dagen efter. Kanon service och jag rekommenderar dem absolut. En av utmaningarna att nämna i detta var väl att den gick  precis in i bagaget, vi snackar om hårfina milimeters men det gick. Jag har en SUV.

Den största utmaningen var i detta fall elkablen som går till lanternan. Den kommer längs med styrbords reling från elpanelen och går sedan upp i pulpitens rör och kommer ut i ett litet hål strax under teakplattan. Jag hade en pilotkabel redo att dra med vid återinstallationen men det var för tjockt att ens komma in röret. Fick borra upp hålet vid teakplattan lite så jag kunde greppa kablaget med en tång och dra ut. Alternativt kunde man skarvat innan kablaget går in i röret men oskarvat är bäst. Det blir en hel del sjö här framme på däck ibland.

lördag 30 oktober 2021

Avriggat och torrsatt 2021

Den 17:e Oktober lyfte vi av riggen med mobil lyftkran samt därefter lyftes båten upp på land.

23-24 Oktober så fixade jag iordning båten för vintervilan. 

  • Högtryckstvätt av skrov, roder och däck
  • Rengöring av vattenlinje med Oxalsyra
  • Motorn genomkörd med sötvatten
  • Motor genomkörd med glykol 
  • Kontroll av glykolens fryspunkt, yttre krets (Det blå) 
  • Kontroll av glykolens fryspunkt, inre krets (Det röda) 
  • Konservering av toalett samt septiktank
  • Tömning av allt vatten inkl Varmvattenberedaren 
  • Laddning av batterier  
  • Körning med värmaren 
  • Kontroll av toapump
  • Öppning av alla venitler 
  • Torrbollar armerade och utsatta 
  • Olja och Oljefilter bytes innan upptagning  
  • Olja i backslaget bytes innan upptagning  

 

söndag 3 oktober 2021

Säkerhetsövning anordnad av Bachmans Skeppshandel i Lagunen

Bachmans Skeppshandel erbjöd via vår båtklubb  en kurs på 2 timmar som anordnades i Lagunen vid lunchtid Söndagen den 3:e Oktober. 
På programmet stod en hel del. Vi började med teoretisk genomgång av livflottens utrustning. För ändamålet utgick vi från SOLAS A-nivå på utrustning dvs. det som föreskrivs för yrkestrafik. Flotten som var packad utlöstes med ett kraftigt ryck i utlösningslinan.

Vi ekiperade sedan oss med varsin överlevnadsdräkt samt flytväst. Dräkten i sig själv har ingen flytkraft. Man ser ju helt klart ut som Iprenmannen i dessa dräkter. Flytvästar fanns i olika versioner och jag provade en SOLAS A yrkesväst med dubbla luftkamrar. Väl i vattnet så löste västen ut och dräkten skyddade fint mot vattnet. 6h dräkten kallas den för den ska skydda mot hypotermi i minst 6h. 

Övningsmomenten i vattnet var primärt att ta sig upp och in i livflotten vilket inte var superenkelt med uppblåst flytväst framför sig. Det gick ju men krävdes en del arbete. Vidare övade vi på att vända flotten rätt då den låg upp och ned. Det finns fomrationer som syftar till att underlätta att man håller ihop gruppen i vattnet bla. Ringen och Kedjan, dessa övade vi också.

Jag passade på att öva med mitt sjöställ ovanpå för att se om man blev något tyngre i vattnet samt så provade jag min gamla flytväst där bobbinen var mycket gammal. Västen blåste upp utan problem och det var inte jättestor skillnad i flytkraft jämfört med den föregående yrkesvästen jag provade. Det som jag noterade och var lite oroande var att plastspännet som låser grenbandet upptil i midjan lossande väldigt enkelt med påföljd att den nedhållande effekten uteblev. På yrkesvästen var detta spänne gjort i metall - syns bra på bilden ovan.  Det var ingen märkbar tyngd av sjöstället och flytkraft fanns det gott om.

Efter badet så väntade praktik med de pyrotekniska nödsignalerna. Vi provade fallskärmsrakterna men med detaljen att det var bara själva utlösaren som gick av för själva fallskärmsladdningen var borttagen. Lite snopna blev vi innan vi fattade. Däremot nödblosset var the real deal och vi fick köra varsitt bloss skarpt. Här var övningen slut.

Summerat tycker jag detta var en mycket bra genomgång med många moment som man sällan provar i sin vanliga gärning som båtägare. Att just dra ett nödbloss eller bekanta sig med sin flytväst uppblåst händer ju inte jätteofta så att i lung och ro kunna få prova allt detta vill jag mena är väldigt värdefullt och skapar givetvis ännu mer självförtroende och förhoppningsvis att man gör de rätta sakerna om det blir skarpt läge.  Jag vill säga tack till Bachmans för detta intiativ och uppmanar alla att ta såna här tillfällen i akt. 

måndag 2 augusti 2021

Kompressor och kylelement lägger av ..1a semesterdagen

Äntligen semester ! Vi brukar packa båten dagen innan avfärd för att minska på stressen och sen sova i båten. Den dagen vi packar båten är tillräckligt lång ändå kan jag lova... Detta år blev det en söndag den 11 Juli. Vi hade ju lite kylproblem helgen innan midsommar när vi var i Vikhög men detta berodde ju främst på bristande elmatning eftersom kontakten till batteriladdaren hoppat ur. Men under denna packningsdag inför semestern kunde jag konstatera att kompressorn till kylen helt enkelt har gett upp och alla återupplivningsförsök var lönlösa. Ström på kablaget fanns det så det heter duga men den var helt stendöd. Jag har fasat för denna dag då det återigen är ett nytt obekant område att gräva i. Jag losade en koppling som syns på bild och sen lossade jag den andra och det började pysa. Gas ?! var den farlig? Vad kan hända? Är den giftig? Jag skruvade tillbaka och pysandet slutade. Söndag! Hjertmans är stängt. Räcker det att byta bara kompressor ? Frågorna var många och nu måste jag ta dem. Stress. Vi kan inte vara utan kylen....

Ringde Thermoprodukter i Kalmar. Gasen är inte farlig och det finns bara 55gram i tuben. Slår man lite på kopplingen så stänger den vilket stämde. Till Hjertmans och köpte en Isotherm Compact Classic 2001. Det går inte att bara byta kompressor utan man måste även byta kylelment för detta och kompressor är en produkt utifrån ett tillverkningsperspektiv. Så det var bara att riva ut det gamla kylelementet, lossa listen som dolt kablaget till termostaten samt kylmedia slangen till kompressorn. När allt var ute var det dags att montera nytt. Hyfsat stressad, kokhett dag i Juli med minst två veckors segelsemester framför oss så var tempot högt. Jag lyckades knäcka den vita röret på det nya kylelementet. I detta finns kylmedlet som jobbar med kompressorn. Uppgivenheten var total. Min fru fick lugna ner mig. Vi åkte bort till Hjertmans igen. Vi gjorde en sjyst deal som jag kunde leva med och vi hade nu en ny chans med en helt ny sats. 

Efter en evighet, regndanser och bönser så satt kylelementet på exakt samma ställe som det gamla, termostaten likaså. Jag ville ju undvika att borra nya hål i kylboxen. Dels för att det påverkar kylförmågan men också osäkerheten i att om det kommer fästa ordentligt.Det är ju hyfsade krafter när båten seglar ibland. En notering var att det är tydligen mycket viktigt att kylmedia röret är mot väggen. Ståltråden från termostaten fäster man i kylelementet och då jobbar kompressorn enligt direktiv från denna. Thermoprodukter var jag i kontakt med tre gånger denna dag och frågade saker. De svarade snabbt och hjälpsamt på allt så jag kan verkligen rekommendera att slå dem en pling om man behöver.

Den nya kompressorn med allt inkopplat. Det tog en bra stund att få till anslutningen av kontakterna till det vita röret med kylmedia i. Jag hade verkligen silkesvantar efter att ha dragit sönder det första. Även rören på kompressorn är formbara men gör man det för tvärt så går de av. Man kan ju tycka att en annan lösning vore bättre men man får gilla läget. Elinkopplingen var straight forward eftersom allt redan var framdraget. Det var en sanslös tillfredställelse att slå på ströpmbrytaren för Kyl och höra denna kompressor. Ölen som legat varma hela dagen blev nu kalla och goda. Kan också meddela att vi med tidigare kyl fått gå upp på max med termostaten men nu räcker det med tre så bildas det nära på is i kylen. Allting blir till det bättre även om stigen är brant. Listen i kylen fixade jag på med Sikaflex så allt är dolt bakom den. Så en dag försenade men uppdraget slutfört!