söndag 23 augusti 2020

2020-08-14 - 2020-08-16 : Helgsegling till Lynetten

Fredag igen och första riktiga arbetsveckan avklarad. Den blev intensiv med många fler timmar om dygnet än vad som var tänkt. Det blir så ibland, affärer sover aldrig. Så ett miljöombyte från WFH var absolut välkommet så vi åkte ner till båten allihopa och hade fredagskväll där. Forfarande superhögtryck och en fantastisk solnedgång. "Red Sky at night .." det är så här det ska se ut.

På helgens program stod en ny hamn för oss. Trots alla år har vi inte varit i Margreteheholms hamn. Den kallas även för Lynetten men det är segelklubbens namn har jag klurat ut. Vår ursprungliga plan var att gå Wilders Plads men det sket sig då det var fullbokat. Vi frågade tidigt i veckan men det hjälpte ej. Tråkigt väder i bemärkelsen knappt någon vind men redan 0930 var det 25 grader varmt. Keps på och motormarsch över sundet.

Det var mycket båtar i omlopp när vi kom in i hamnen och vi hög en grön plats som gav oss sol hela dagen. Så efter att alla förtöjningar, fendrar sittbrunnstak, elsladd och annat var klart så var det ett bad som gällde. 21 grader varmt i vattnet. Vi sonderade av hamnen och fann badplats samt ett enromt klubbhus med restaurang på taket där vi senare åt och det var helt ok mat. Det är 30 min gång till mataffär konstaterade vi utan att prova. Till kvällen gick vi  upp till Food street på Refshalooeen.

Utanför Mikkeller bryggeri, social distansiering?, Vi tog varsin öl men insåg att det är sur öl som bryggs och det var surt. Ingen av oss kunde dricka upp eländet. Vi hittade normal öl och kunde även äta en god indisk lammrätt som vi hittade bland alla matstånd.

Det serverades alkohol i hinkar! I olika storlekar så vi provade en GT hink för två istället för varsin.
Tillbaka i båten bjöds det på en sagolik varm och skön kväll. Vi spelade musik och det kändes inte mindre än att vara utomlands på sydliga bredgrader. När jag satt där så sa jag till mig själv att ta en mental bild av detta så jag kommer ihåg. Det är dessa stunder i livet som ger en fullständig mening med livet.

Skidbacken, man åker alltså skidor på taket på dettta hus. Det är ett bra riktmärke för hamnen.

På söndagen åkte vi hem igen. Det blev en mix av motor som start men som kom vinden igång strax efter passage av Flakfort med 7-8m/s från Sydost och passade oss utmärkt och vi loggade 6,2 knop för segel i stabil och varm vind. Framme vid Sjollen blev det rakt i näsan på oss mha hamnens placering som ligger i sydost givet vår position så det blev motor igen.