söndag 23 augusti 2020

2020-07-31 - 2020-08-02 : Helgsegling till Dragör

Första helgen i Augusti fanns det betydligt trevligare prognos gällande vädret. Vi skulle egentligen gått ut på Lördag fm men jag stressade på så vi kom iväg fredag eftermiddag. Vinde låg på en 5-6m/s från Nordväst så vinkel blev bra ner till bron även om farten var beskedlig. Solen landade bakom seglet och vid ett tillfälle fick jag ta på mig mina tunna Ice breaker handskar för det var rätt kallt bakom segelt i skuggan. Ner vid bron mojnade vinden ännu mer och vi tog oss igenom med att stötta med motorn och ihop om att kunna segla rakt på Dragör. Det sket sig för vinden dog helt när vi var i höjd med Peberholm.

Vi kom in till hamn runt 1800 och gick rakt in i den nyare hamnen men den var full. Fanns väl en plats vi kunde ha tagit men den var inte superbra för båten då det fanns risk att gå på sten i närheten. Många platser tomma men rödskyltade. Vi gick upp i gamle hamn och där var det än värre proppat. Vi var på väg ut igen då vi såg en båt vinka till oss. Det var en annan Lagunen båt som skulle gå men först om ngr timmar, om vi vill vänta alltså. Plötsligt frågar en Dansk till vänster om oss hur många nätter och vi svarade en. Då kan ni ligga där sa han och pekade på en kanonplats mitt i innersta hamnen (bilden ovan) platsen var rödskyltad men hans båtgranne skulle inte komma tillbaka förräns kl 1400 på Lördag. Vi tackade honom så hemskt mycket för det kan inte bli bättre i en totalt fylld hamn. Vilken tur vi hade! I hamnen låg redan våra kompisar Frank och Christine så de kom över och vi avnjöt kalla drycker och trevlig samvaro i några timmar. Vi käkade sedan på restaurang i hamnen. Vi valde att sitta inne för där var det avstånd mellan borden medans på uteserveringen satt folk som sillar och trängdes. Danskarna fattar inget när det gäller social distansiering.

På Lördags morgonen bevakade vi båtar som skulle lämna då vi skulle flytta på oss. Det blev rätt enkelt för en svensk båt som låg två platser ifrån oss på styrbord skulle sticka och det var en grön skylt där. Så när han la ut gjorde vi detsamma och sen parkerade vi där. Hamnen började tömmas då fler och fler drog sig iväg, det var precis som att folk åkte hem för att preppa för jobbstart. Vi slappade och gick sedan upp och åt lunch på lokala pizzerian. Mkt liv och rörelse i hamnen på land, det var ngn bilutställning med gamla bilar. Valter var inte imponerad för de hade ju ingen Lambourgini :-)

Hängmattan satte jag upp och den är skön att slappa i tillsammans med en kall öl. När kvällen kom hade vi bestämt med Frank och Christine att käka ihop ikväll så vid halv åtta vi gick tillsammans upp till en av Dragörs hamnrestauranger. Jag var inte jättehungrig så jag bestämde mig för att prova Stjerneskud. Vet inte om det var just detta stället men det var ingen wow upplevelse direkt med panerad och opanerad torskfile med bröd sparris, svart stenbitsrom, dill och burkräkor. Efter maten satte vi oss i en av hamnens två krogar men ingen trängsel där vi satt så vi satt bra i några timmar tills vi gick hem till våra resp båtar.

Frank är några år äldre än mig och jag erbjöd mig att köpa denna till honom men han avböjde :-)

Hemseglingen blev lite trixig. Det började bra med slör och god fart från sydvästlig vind som låg på 7-8m/s. Gick vi rakt på bron blev det läns och då krävs mer vind för bra fart så därav parallelkörning med Peberholm. Mitt ute i sundet så mojnade vinden ner ordentligt förstås så i krypfart närmade vi oss bron och gick under. Lite bättre med vind över Flintrännan och ännu mer upp vid Trindelrännan som vi gick norr om. Här kom sydvästan tillbaka och vi kunde gå rakt upp mot Lagunen med hyfsad fart nu.  Det blev några gippar för maximalt uttag av fart men det var skönt att vi inte gett upp ooch kört motorn. Familjen börjar vänja sig vid detta laget att jag kan vänta en timme på vind. Vi kom i hamn lagom till klockan 1400 och har haft en kanon helg.