Under semestern så konstaterade vi att AISen inte uppdaterade momentant utan mer spontant och oförutsägbart. Väl hemma och med en dator inkopplad i USB interfacet kunde jag snabbt konstatera felet ligga i det man kallar TX Forward och RX Reverse power. AISen har ju en inbyggd splitter i sig så jag har kört AIS på VHF-antennen. Detta kan påverka prestandan. Jag provade att jacka in min VHF-nödantenn direkt i AISen.
Det gav resultat direkt i diagnostik programmet samt direkt uppdatering på olika källor bla Seapilots sjökort och AIS plottning som jag kör med på Ipaden för referens och översikts planering när vi inte seglar. Efter undersökning så framkom att om kablaget till antennen är dålig så kan man få dessa fel. Men till saken hör att kablaget och antennen för VHF är max 3 år gammalt då jag bytt ut allt. Jag misstänker dock skraven i rufftaket samt kablaget som ligger i rufftaket spela in i detta och påverka utfallet.
Linjen jag driver för min båt och vårt båtliv är: Inga tveksamheter, inget halvdant utan pro performa! Jag inhandlade en liten antenn, 15 m kabel(10m var slut) och ett noa fäste. Allt monterade under en eftermiddag på babords akterpulpit. Placering blev bra då den är ur vägen för tampar vid förtöjning och samtidigt lite skyddad av både rör och panel. Detta innebär så klart att AISen nu har en helt egen antenn och VHFen kör på sin antenn. Det blir bäst så och minimalt med felkällor.
Några veckor senare när vi var ute och seglade så larmade AISen för något som kom i 102 knop men inte på havet utan det visade sig vara en Dansk SAR helikopter. Den plottades in fint på GPS displayen precis som vilken båt som helst. Detta har aldrig hänt förut och jag vill tro att det är den nya antennen som gjorde skillnaden. Hur som helst så ser man numera realtids uppdatering om position.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar