söndag 30 augusti 2015

Saltholm Runt

Saltholm Runt. Kappseglingen som jag aldrig kört tidigare men nu fullt rustad med 3 taggade gastar och mig själv ombord. Vi körde båten från Lagunen på morgonen och anslöt till skepparmötet kl 08.00 i Limhamn. Banan skulle seglas medsols med alla märken om styrbord. (Visade det sig) Vi kastade loss 09.45 och kollade på första start som gick 10.00. Vår egna start i SRS grupp två var 10.30. Vinden var sydväst runt 7 m/s och enligt prognos skulle det mojna under förmiddag och vrida mot syd. Eftersom vi är relativt oerfarna ombord så satte vi som mål med denna segling att ta oss runt och ha kul. Startlistan bjöd på såväl X34, X35, X37, X119, Dehler 34 för att nämna några kombatanter som var  i vår grupp och flertalet rattade av sundets bästa "amatörseglare" om man så säger. Det uppstod viss förvirring ombord hos oss då vi insåg att vi hade en banbeskrivning som sa babords rundning och en annan som sa styrbordsrundning. Den första skissen (babord) erhölls av kansliet på morgonen. Vid kontroll visade det sig att det var styrbord som gällde. Hyfsat bra att veta.... 

5 minuters startsignal ljöd och vi började positionera oss för start.Vi fick en av de bättre starterna jag upplevt so far. Vi seglade för styrbords halsar och med 10 sekunder kvar till mållinjen och med gott tryck i seglen ljöd slutsignalen och vi körde på. Framför oss låg en J 92 och till vänster framför oss låg två X35:or. J92:a blev utpressad av X-båtarna och girade kraftigt babord för att klara märket. Vi fick gira babord likaså för att inte krocka med hen. Det var en intensiv start men kul. Vi låg på styrbords halsar en liten stund tills vi kunde slå bakom J92 över till babords halsar. Vi gick ut till Flintrännan där vi slog ner mot bron för att gå igenom Trindelrännan. Strömmen denna dag var mycket stark och sydgående. Strax efter passage av bron var det väldigt surrealistisk. Plottern visade fart på 7 knop över grund, Loggen på båten visade 3 kmop. Vi låg för styrbords halsar med kurs sydost och vi stod och stampade, tappade fart. Vi slog till babord och fick så sakta igång farten och drivet i båten. Intressant fenomen där vågorna drivna av vinden i ytan ger ett besked på logggivaren i båten medans strömmen som inte är synlig  driver hela båten över grund och ger ett helt annat besked på plottern. Eftersom ström och vind hade motsatt kurs så blev det ju lite skvalpigt vatten så klart. Vi slog ner till styrbord igen för att runda första märket Flinten No 16. Även här gjorde sig strömmen påmind då vi skulle passera fyren och slå med god marginal men rätt var det var så var vi nära 200 meter längre söderut än vad som behövdes för säker passage. Vi slog åter till babord och satte kurs upp mot nästa märke som var en västprick strax sydväst om Peberholm. Vi kom lite väl långt söderut kursmässigt mot vad vi behövde på detta ben men det var ett resultat av att vi kommit långt söderöver redan vid rundning av Flinten No 16. Vi valde även att hålla fart före optimal kurs. Vinden hade mojnat ner till ca 5 m/s från sydväst.

Karl Bosund, Lars-Göran Hallström, Kristofer Ljunggren.
I linje med Drogdenrännan och efter passage av västpricken så blev det slör och så vi rullade in focken och hissade gennaker. Vi körde parallellt med Drogdenrännan i 5 sjömil. Vinden var stabil på ca 5 m/s från sydväst och vi låg på 90-120 grader AWA. Givet den lugna bogen så passade vi på att äta lunch ombord. Vi höll fart mellan 5,5 - 6 knop och det var inte jättefort men vi var glada för den fart vi kunde få fram ur den rätt svaga vinden. Vi passerade nästa märke och skulle efter detta gå mer rakt mot ön Flakfort.


Vi passerade nästa märke en röd lysboj som varnar större fartyg för Smågrundsrevet. Efter passage av denna boj så skulle vi gå ner mot Flakfort och runda denna ö. Vi gippade gennakern från babord till styrbords halsar men eftersom vi fick närmast plattläns så rullade vi in storseglet och körde så nära vi kunde på 180 grader med gennakern men den bar inte riktigt och vi fick ingen optimal kurs ner mot fortet. Vi körde så långt vi kunde med gennaker och satte sedan åter fock och storsegel. För att hitta fart upp till ön fick vi köra halvvind och för att komma runt blev det någon mix av halvvind, slör  och böner om mer vind. Segt så klart och vi strök så nära vi kunde bakom ön. Det tog inte jättemånga minuter att ta sig förbi men det känns alltid som evighet. 

Förbi Flakfort så trimmade vi in kursen mot pricken Saltholms Flak som är en Nordprick. Vi hade hyfsad fart men kunde inte gå fullt så mycket söderut som vinden tillät för då hade vi gått babord om märket så vi fick ge bort lite fart men det rörde sig om en sjömil och efter det skulle vi kunna maxa på bidevind.

Viden hade ökat till 7m/s och vridit över till Syd-Sydost så efter rundning av Saltholms Flak kunde vi köra ännu mer bidevind för fulla ställ. Vi körde in runt en kvart i tid på detta ben ner till Malmö Redd som var nästa punkt.. Vi loggade runt 7-8 knop över grund hela tiden och återigen hjälp av strömmen. ETA Malmö Redd var nu 15.16 och det var tacksamt för uppe vid Flakfort kände jag en viss rädsla av att inte klara maxtiden som var 17.00

Efter Malmö Redd så var det att sikta på mål och för att komma dit så blev det ett slag för babords halsar igen och ut i sundet mot sydväst i 2 sjömil. Vinden låg nu på stadiga 7m/s från syd-sydost och det var tacksamt. Stundtals fick vi lufta storseglet i en del byar för att inte få uppskärningar i lovart men rädslan att behöva ligga och trimma dessa ben med 3 knop var borta. Vi loggade 6-7 knop och hjälpta av strömmen så klart. Vi körde ner till ett av Lagunens kappseglingsmärken som är en västprick. Bakom denna slog vi inåt land och landade 400 meter framför mållinjen som var mycket svår att se inledningsvis. Ett sista slag till babord och vi kunde gå i mål klockan 16.06. Absolut sist men en väl genomförd segling baserad på våra egna förutsättningar. Vi seglade 31.8 nm jmfr med 26,2 nm som var raka vägen. Seglad tid 5h 36min ger 5,9 knop i medel.


Målgång från appen Raceqs -  en tracking app
Saltholm runt är en trevlig segling och omgärdad av högt engagemang. Det går åt en dag vilket är helt lagom insats för de flesta seglare. Administrativt ska man nog se över rutinerna. I seglingsföreskrifterna står det att man ska maila sin anmälan till mss@mss.ms.se eller genom brev!!(Vem skickar snigelpost idag??) Oavsett så anmälde jag på föreskrivna mail adress men när jag kommer ner och ska registrera mig så finns vi inte med i startlistan. Detta för att man ska anmäla sig på ett webbfomulär uppenbarligen... Men som alltid så lär man sig något nytt varje gång. 















   




1 kommentar:

  1. Visst var det fin segling. Strömmen var riktigt grym och utmanande.

    SvaraRadera