tisdag 25 augusti 2015

Lagunen - Dragör

Tråkig vind på vägen dit men hyfasd skön segling hem
Helgens superväder lockade så klart ut oss för en familjesegling. Vi tänkte oss Dragör som är nära och bra på många sätt. Det finns restauranger, mataffär och mycket kul för ungarna. Vi kom iväg sent på Lördag. Klockan 13.00 avgick vi i en vind från nord ost som  var rätt svag. Prognosen sade 3-8 från ost. Vi kom iväg och hade seglat ca 2 nm så tvärdog vinden. Känner igen mönstret sen semestern. Vi körde motor ner till Bron och gick igenom. Efter bron började det komma lite antydan till vind och vi provade igen. 3 knops fart och vinden barrerna på väg att mojna igen. Suck. Starta motorn igen. Så trist. Vi kom fram och gick in i Gamle hamn. Vi körde förbi en god vän till mig från Lomma parkerat sin Hanse 333 på piren. Vi språkade lite om platser i hamnen för den var helt proppfull. Det låg en båt bredvid min vän som skulle avgå om någon timme och de sa vi kunde ta den platsen. Vi körde ner och kollade i andra hamnen men det var lika fullt där. Vi körde tillbaka och la oss på pålarna i avvaktan på att kunna ta platsen som erbjudits. Här gällde det att få en plats överhuvudtaget så det var ok att vänta. Vi steke på mat medans vi väntade. Jag satt på däck efter maten och hörde någon ropa mitt namn. Efter en stund insåg att det var ännu en vän från Limhamn. Han undrade om jag  ville ha en plats då de skulle åka snart. Jajmen sa vi! I samma stund kom de som erbjudit oss plats först och sa att de skulle nog inte segla eftersom det inte fanns någon vind men att de hade bekanta som skulle avgå och att vi kunde ta den platsen. Det slutade med att vi tog platsen som min vän från Limhamn erbjöd då den var bäst för båten. Lite strul med platser men med gott sällskap så ordnar det sig. Om inte jadeni. Fått köra upp till Kastrup hamn. Kvällen avlöpte med bad, krabbfiske, vin och restaurang. Strandhotellet i Dragör hade en helt okej köttbit för vettig peng och till synes god service men den visade sig sen inte riktigt hålla vad det första intrycket gav sken av. Ungarnas mat skulle komma först önskade vi men den kom efter ha frågat två gånger efter den och när den väl kom så var det överkokt pasta med något som skulle likna köttfärs. Helt smaklöst dessvärre. En eloge dock till personalen för att de tog hand om mina solglasögon som jag råkade glömma på bordet och inte saknade förmäns dagen efter. Vi kastade loss på söndagen vid 11.30 och tog oss ner till den andra hamnen. Vi hade lovat barnen att bada på stranden med tillhörande badhus som ligger söderöver. Vi gjorde detta och kastade loss igen vid 13.00. Vinden var bra med en fart på ca 6 m/s från sydost. Vi körde bidevind rakt ut i sundet förbi Flintrännan med tanken att slå och sen kunna gå rakt på Lagunen. Vinden pendlade lite upp och ner i styrka men låg oftast runt 7. Efter rännan och vårt slag så ökade det på lite och vi revade ner storen och även lite på focken. Vi hade god fart upp mot bron och taktiken såg ut att hålla. Vi skulle kunna sträcka Lagunen här. Framme vid Trindelrännan hade vinden ökat på lite till och på något sätt så kom en vindby att samverka i det exakta ögonblick som vi plöjde rakt in i en stark norrgående motström. Det blev någon slags broach med kraftig krängning som fick min fru att meddela att seglingen är nu avslutad för idag :-) Strax efter vred vinden upp ordentligt till Nordost och grusade alla planer på en ren sträckning upp till hamnen. Det ökade på dessutom så nu var vinden upp i 9-10 m/s. Prognosen lovade ökande men inte så högt upp i sundet. Nåväl, resan slutade som den började dvs med motorgång men nu i rak motvind upp och in till Lagunen. Oavsett en skön helg i kanonfint väder tillsammans med halva Skåne i Dragör.