Efter att en kompis tittat på det så misstänkte vi D1 dvs Diagonal 1 eller om det är D2. Når man drar i toppvanten så spänns även dessa och härav S-formationen i mitten partiet om de är felinställda. Jag talade med Selden representant som sa att man kan släppa på dessa helt och sen när top och undervant är raka kan man sätta an dessa stag så att de är spända lite grann mha topvanten som gör resten. På frågan om varför jag inte sett detta tidigare så menade de på att man blir bättre och bättre och ser mer och mer och i brist på annan förklaring får jag väl godta detta.
Så en del lärdomar detta år redan nu:
1. Jag vill minnas att topvantens bultar hade olika avstånd redan när vi satte på dem. Detta skapar en skev fördelning i antalet gängor att skruva på vilket är ett måste,
2.Toppen på masten justeras in med att säkra samma cc
mått på på topvantens bultar. Wiren har samma längd på varje sida så när samma mått uppnås är toppen rak!
3. Då Babords D1:a drog riggens mittenparti åt just babord förleds man att tro att toppen på riggen pekade åt styrbord när den i själva verket står rakt om man mätt in den enl punkt2 ovan.
4. För att få toppen rak så skruvar man ju så klart mer på babords topvant och när skruven bottnar i gängor och det finns varken rätt spänning i staget och masten lutar ordentligt i sin helhet (1:a bilden ovan) så blir man lätt förbryllad, tokig och frustrerad. (Särskilt om det är 1 grad varmt och det snöar)
5. Efter upphisning i masten och justering av D1 så är nu likrännan rak, riggen står rakt när man tittar akterifrån ifrån grannbryggan samt så ligger det 20% spänning på wiren , kanske 22%. Krummet ser bra ut när man drar åt häckstaget. Sakerna är som de ska vara! Vilken pärs detta var och just det faktum attt ju mer man tittar och skruvar desto blindare blir man. Hoppas slippa göra om detta nästa år. Nåväl, det som inte dödar härdar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar