onsdag 14 maj 2014

Lagunen kappsegling 2014-05-14


 Så då var det äntligen dags för årets första kappsegling inom ramen för den nya klubben. Tacksamt nog hade man en genomgång för nya seglare innan (det var bara jag) och det var en bra genomgång gällande stort och smått. Bland annat så samlas man inte innan seglingen utan banan bestäms i tornet och skyltas med siffror däremot samlas man efter racet och har genomgång. Vidare är startproceduren helt datoriserad och baseras på flaggor och signaler. Hur det funkar vet jag ej men det lär vi oss tids nog.



Innan vi satte av ut spände vi upp riggen via topvanten eftersom de troliga var för lösa innan som indikerades under tisdagskvällen. Vinden under onsdagskvällen var betydligt beskedligare än den varit under senaste veckan då den låg på ca 4-5 m/s nord-nordväst. Vi gav oss av och kunde uttyda banan som innebar rundning om styrbord för alla prickar samt ett bidevindsben (troligen tänkt som kryss men vinden vred så det blev raka spåret :-)  och ett länsben. Mårten Mattsson och jag bekantade oss med startområdet och det blev många slag i väntan på klockan men vi fick en bra start gällande klocka versus startlinjen och kom iväg som tredje båt som låg i en tätt klunga.

I denna klunga låg en folkbåt samt en Mamba 29. Vi hade en lam halvvind fram till första märket men väl där kunde vi gå upp mot vinden och både plocka fart och höjd. Efter halva sträckan hade vi kört om bägge båtarna och vi lede nu racet på väg mot nästa prick som var Flintrännan Nr 3. Vi hade en fiskebåt rätt nära oss men vi lät inte den påverka oss och vi lät ej heller SKBs båt Sigrid som fraktar förbrukat kärnbränsle påverka oss då hon tutade på på oss 100 meter om babord i Flintrännan. Det fanns gott om plats och dessutom var det ett kort tut vilket innebär "Jag girar styrbord" vilket hon också gjorde. Sjömansskap helt klart. Tacksamt nog landade alla andra båtar så de tvingade slå för lilla Sigrid. Vi kunde slå rakt ner mot vårt rundningsmärke och kunde runda i lugn och ro. Planen var att rulla in Genau och sätta Gennaker. Problemet var att Genaun ville inte rulla in och det kostade oss värdefulla minuter att klura ut att det var inrullningslinan som kommit i kläm. Där tappade vi en hel del fokus och framförallt meter i ledning.


Väl inrullad Genau så slängde vi upp Gennaker och när den väl var upp så hade vinden mojnat rejält så trots 60kvm duk på styrbordssida så var det 3 knop och bara att gilla läget. Vi tänkte oss att rulla in storseglet för att fylla Gennakern bättre men då ville inte seglet rullar in mer än till hälften - WTF?? - Slutsatsen då var att pga vinden så ville seglet inte rulla in då en latta hamnade på snedden i toppen så vi lät seglet bero.

Här förlorade vi placeringar då vårt Genua trassel hade tagit oss ut i större vinkel mot mål jämfört med andra båtar och det kändes inte som att Gennakern fyllde till 100% i den svaga vinden. Ju närmare mål vi kom kändes det uppenbart att att vi seglade längre än vad de andra gjorde och att de fick bättre vind längre söderöver på banan. Vi kom i mål samtidigt som de sista båtarna... Väl i mål så skulle storseglet in och då såg vi att dirken på något sätt åkt med in i seglet och rullats in i masten och det var detta fanskap som gjorde det omöjligt att rulla in. När väl den var ute så gick det så enkelt som det ska.

Från detta racet tar jag med mig:
- Skippa att ha på trumman på rullgenau eftersom den fuckar upp och gör det svårt att se
- Se till att ingen tamp kan åka med in i storseglet - spänn upp allt innan - vi slarvade med dirken
- Bra start och samspel ombord i detta moment
- KUL att hissa Gennaker och pröva den - den funkar - lite lite mer vind i den kanske
- Mekaniska rullgrejer slutar inte att fungera perfekt - det finns alltid en orsak
- Vi gasade på och plockade distans trots ödmjuk start  - potentialen finns i båten    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar