söndag 30 juni 2013

Fyrtorn 2 handed 2013

Planerad rutt moturs
Seglingen Fyrtornsrundan 2 handed som anordnas av Lommabuktens segelsällskap genomfördes Fredag - Lördag 28-29 Juni 2013. Detta är en segling som innebär att man seglar i princip hela Öresund runt och rundar/kör förbi fyrarna Pinhättan, Svinbådan, Drogden och Höllviken. Start och målgång sker i Lomma och under resan har man 3h pit stop i Nivå på den danska sidan. Jaktstart tillämpas utifrån SRS-tal. Vidare får man bara vara 2 personer ombord och därav namnet 2 handed.   

Med mig som besättning hade jag Mårten Mattsson, Vi seglade detta race 2010 med min gamla båt Compis 28:an så vi var ganska förväntansfulla över hur det skulle te sig med den nya båten Elan 333 med namnet Vilja. 

Vi  hade starttid 15.01 från Lomma och vi kom iväg strax därefter och satte kurs upp mot Pinhättan på en halvvinds bog. Rundning av banan skulle ske moturs och i de sydliga vindar som rådde innebar det mycket undanvinds segling. Utifrån det faktum att jag inte ens satt spinnaker med båten överhuvudtaget så var vi inte helt bekväma med denna sträckning. Det var en klunga båtar som startade efter oss och när de väl var upp i position vid Pinhättan satte alla gennaker och snabbt började de tugga distans och komma förbi oss. Spinnakern var ombord och alla gajar var satta så vi diskuterade fram och tillbaka om vi ska sätta eller ej?

6-9 knop först 35 nm, därefter inte så bra ...
Vi kom fram till nej vi skiter i det mha att vi inte var säkra på att vi skulle klara av att hantera 100kvm duk och ev pendlingar som kunde ske. Med den sydliga vinden så pendlade vi rejält fram och tillbaka redan med vanliga segel. Trist att hålla igen när det är tävling så klart men på inköpslistan skrivs gennaker upp.Vi tuffade på med våra vanliga segel och uppe vid Ven hade vinden vridit till sydost vilket inte var så dumt  med den kurs vi skulle ha så rullade vi in genau och körde endast storsegel. Genaulinan hade låst sig i trumman så en snabbinsats med att fixa detta fick ske under gång men sen kunde vi rulla in som tur var. På väg förbi Ven låg en av båtarna som kört om oss med gennaker och kämpade med vad som såg ut att vara ett timglas runt förstaget. De låg och körde runt, runt och verkade ha stora problem med att få ner gennakern. Vi observerade dem länge och till slut verkade det som att de satte kurs för att gå in i hamnen Norreborg. Vi satte kurs på bojen som kallas E7 och utmärker trafiksepareringen östra gräns. Vi passerade så småningom E4 utanför Helsingborg, E5 utanför Sofiero, E2 vid Domsten och äntligen kunde vi sikta första rundningsmärket som var fyren Svinbådan. Trots att vi inte satt något undanvindssegel så hade vi ändå hållt en god fart mellan 6-9knop på detta 34 sjömil lång ben.

Tidsmässig hade vi seglat en 5 timmar och klockan var runt 20.00 strax innan rundning av Svinbådan. Efter rundning av Svinbådan skulle det bli bidevind och vi fick spendera en hel del tid innan seglen var anpassade för denna nya bog och 11 m/s som det bjöds på från sydväst. Här blev vi omkörda av 3 båtar Hanse 400, X-37 och Comfortina 35. Suck !

Norr om Kronborg, strömmen jävlas med oss
Vi gick över mot danska sidan och slog sedan ner mot pricken som kallas W1 och som utmärker trafiksepareringens västra gräns. Här blev det sedemera kryss ner mot Kronborgs slott och så sakta försvann dagsljuset medans vi plöjde oss fram och söderut. Det kändes dock som en evighet och alla ben ut mot sundet var helt ok medans de som gick in mot land var oftast helt kaosartade pga en extremt byig vind som pendlade mellan 8-13 m/s. Vi hade revat seglen så det var inga problem mer än att vi inte tog bra med höjd på benen in mot land - vi åkte bakåt.

Allra värst blev frustrationen strax norr om Kronborgs slott då klockan var runt 01.00 och vi spenderat ett antal kryssben på att ta oss runt denna udde men likt förbannat stod vi stilla. På gps plottern såg vi hur vi tog ett ben ut mot sundet och sen slog in mot land för att sedan slå ut igen och trots detta  hamnade vi på nästan samma ställe igen, På en sån här manöver kunde vi räkna ut att vi tog 0,1 nm i höjd dvs 185 m i förflyttning gentemot land. Nu var vi kraftigt försenade, trängda mellan land som vi inte kunde se så bra i mörkret och trafiksepareringen där det går tunga fartyg, i en vind som var emot oss och väldigt byig och vi kämpade. Plötsligt tvärdog vinden ner till 3 m/s... Vi fattar ingenting. Det börjar regna... Nej det blev skyfall. Himlen öppnade sig och det vräkte ner vatten likt ett tropiskt skyfall som var extremt intensivt. Sikten försämrades avsevärt och det var i detta svårt att se de belysta fyrarna. Istället för tävling började det övergå till ett läge där man funderar på skydd och säkerhet snarare än att tävla.

Skyfallet lämnade inget torrt men det var över på en 10 minuter och vinden var precis som före det kom väldigt lugn. Vi började räkna på det hela och insåg att vi skulle vara i Nivå tidigast 02.30 och då ha ny start tid 05.30 och sedan få spendera hela lördagen på att ta oss runt med tveksamhet att vi skulle fixa maxtiden 18.00 i Lomma. Givet allt detta tog vi beslutet att avbryta tävlingen. Jävligt trist men på benet ner till Kronborg stämde inget alls för oss och väl i land insåg vi senare att strömmen som var på minst 1 knop strax ovanför Kronborg var det som ständigt flyttade oss tillbaka på vår kryss - något som vi inte fattade där och då.

Bara för att man bryter en segling mentalt befinner man sig fortfarande i den faktiska situationen och här var vi klockan 01.30 strax nedanför Helsingörs hamn i mörker. vind och vågor. Vad gör vi ? Vi tänkte oss gå in Helsingborgs hamn för att vila en stund och sen ge oss av hem men då vi dels skulle få passera tvärs över hela trafiksepareringen samt få svårt att hitta inloppet i hamnen och i den krabba sjö som rådde kändes det inte så bra. Vi satte kurs mot Nivå för motor och det tog oss ungefär en timme att nå Nivå raka vägen och vi var framme 02.30 - sannolikt hade vi tagit ännu längre tid på oss för segel alltså. 

Aktuell rutt efter vi avbrutit tävlingen
I nivå meddelade vi tävlingsledningen att vi bröt, käkade lite och stack iväg igen vid 03.30 för segel. Vindar var då från sydväst och alldeles lagom styrka 7-8 m/s. Då kändes det surt att ha brutit men vi seglade på och kryssade oss neråt längs med danska kusten. Mellan Rungstedt och Vedbaek kom nästa skur med regn som tillsammans med vinden som nu ökat till 9 m/s  gjorde ordentligt ont i ansiktet. Från Vedbaek gick vi i ett ben på 25 nm sydost rakt över sundet ner till Ön på Limhamn. Vid Ön slog vi utöver Flintrännan och kunde sedan gå under bron och vidare in mot Klagshamn. Vi angjorde Klagshamns hamn 10.30 efter totalt 100 nm. Hade sannolikt blivit många mer om vi fullföljt tävlingen.

Summering
Det var jävligt tråkigt att bryta tävlingen., För vår del var vi antingen för obekanta med båten eller så var banan sträckning i kombination med vindstyrkan för svår för oss i år. Jag tror på en kombination av båda då jag fortfarande lär mig mycket varje dag gällande båten. Bortsett från att få till undanvinds segling oavsett om det är med spinnaker eller gennaker så tar jag med mig följande lärdomar som i sak inte är nya eller särskilt revolutionerande men som återigen gör sig påminda:   
- Fler sjömil i benen - att segla ofta och längre gör att man lär sig mer = mer rutin 
- Kännedom - alltifrån handgrepp, val av segel, revning till vindvinklar för bästa fart
- Gå igenom lokala förutsättningar gällande banan - strömmen missade vi helt 
 
Tack till LBS som anordnar detta race och hoppas det blir en ny omgång 2014.
Då jävlar :-)

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar