Den sista upptagningen i Klagshamns hamn var den 27:e Oktober och innan lyftet så finns det en hel del som ska fixas så ju fortare hemma desto bättre. Nästa försök blev således fredagen den 21:e September eftersom det hela veckan utlovats en bra prognos med nordvästliga vindar upp till 8 m/s. Denna prognos stämde fram till sent på fredag kväll då den ändrades till nordväst 8-13m/s. Eftersom denna ändring skedde så sent så körde vi på enligt plan och avgick båtens gamla hamn på natten kl 00:30.
Klara för avmarsch kl 00:30 22 September |
Efter passage av Danafjord, Busskärs knöte och Trubaduren på styrbords sida så hade vi öppet hav framför oss men Styrsö, Vrångö och framför allt Tistlarna om babord som vi måste hålla ut i från.
Havet var inte nådigt med rejäl sjöhävning och vind som tvingades oss att reva storseglet 5 gånger innan vi hade full koll på båten..Detta var rejält ansträngande och dessutom i en helt främmande båt. Då och då broachade vi helt enkelt bara för att vi inte han parera vågor som kom snett in bakifrån mot båten. En av tre i besättning hade tidigt drabbats av sjösjuka så vi var bara två operativa - en som styrde och en som navigerade och trimmade segel.
Jag minns att jag slängde en kik på vindmätaren när vi var mellan Hallands Svartskär och Nidingen. Det stod 17,6 m/s och jag tänkte att det kan inte stämma men det gjorde det. Känns konstigt när man tycker att det mojnat för vinden har avtagit lite och så ser man att vindmätaren ligger på 13,4m/s. Dessa förhållanden motsvarar 5-7 på Beauforts skala.Vill man läsa mer om Beaufort kan man göra det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala
Vid kl 04:00 hade vi god koll på såväl båten som att hantera sjön och vi kunde fokusera på fyrarna som låg framför oss. Vi passerade lysbojen vid Klockfotsrevet som ligger sydväst om Nidingen och med detta var vi förbi de mest kritiska passagerna i denna natt. Fyren Fladen stod på vår styrbordssida och blinkade till oss på en 5 sjömils avstånd. Ett varmt vackert blänk i en tuff natt till havs.
Tidigare på natten och av hänsyn till sjösjuka så sa vi att vi går in hamn så fort det var ljust. Att angöra en skärgård i mörker under de förhållande som rådde hade inneburit betydande risker jämfört med att segla på utomskärs. Kockan 08:00 22:e September angjorde vi Varbergs hamn. Efter lite vila och mat så blev beslutet att avvakta då prognosen var ökande vindar för resten av helgen. Surt men troligen förnuftigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar