Ett "bekymmer" med Elan 333 är att den är inte helt vanlig i Sverige. Under ca 6 månader kunde vi räkna till 4st i Sverige varav 2 av dessa hade den korta kölen på 1,5m och dessa var inte i vårt intresse. Elan 333 har varit väldigt populär som charterbåt i medelhavet och av den orsaken finner man ett flertal båtar till salu där nere. Vidare finns de lite varstans i Europa såsom i England, Irland, Frankrike, Holland och Tyskland. I Norge verkar ett flertal också finnas. Att ta hem en båt från England sjövägen kosta ca 20k och till detta får man räkna med 20- 25k till för mäklare, besiktning osv. innan båten är din.
Mot bakgrund av detta och det faktum att Elan båten som helt plötsligt dök upp på blocket i slutet av Augusti 2012 låg i Göteborg var mycket positivt. Att båten dessutom hade en motor som inte var mer än 4 år gammal och i övrigt välutrustad gjorde inte saken sämre.
Kommande helg bokades in med säljaren för en titt och provtur i Götet med Elan båten. Jag lyckades också boka in en titt på en Hanse 320 som vart till salu i Halmstad på vägen hem för att kunna se dessa båtar så "nära varandra " som möjligt.
Efter alla överväganden så kom jag fram till att det är rätt så lika mellan båtarna om man tittar på det ur ett familjeperspektiv gällande utrymmen men ur ett kappseglings perspektiv finns det en stor skillnad. Hanse 320 men sina utdragna vant till relingen omöjliggör användande av genau - ska du få fart på båten så behövs gennaker eller spinnaker. Det är ju roligt att segla både spinn och gennaker men det känns som en begränsning vilket säljaren också konfimerade: - "det är ingen kappseglingsbåt".
Sist men inte minst får man också förstå att känslan för Elan 333 var så mycket större än för Hanse båten. Som kärlek - man känner det i kroppen :-)
Elan 333 - Thats the one !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar