fredag 8 augusti 2014

Dragör - Lagunen

Klockan 0400 vaknade vi av att regnet vräkte ner och det var riktigt skyfall. Men vi vaknade senare upp till en strålande blå himmel och sol. Troligen var det gårdagens regn som var lite försenat. Vi gjorde oss i ordning och kastade loss runt 1130. Drogden var hårt trafikerad så vi väntade på en större båt innan vi gick över. Vi hade nog hunnit men men .. Vinden var syd-sydostlig på en 5-6m/s och vi körde på bidevind för att få fart till en början. Vi loggade en 5,5 knop och tuggade på så fram till att vi var i linje på Pepparholmens slut. Där gick vi över till mer halvvind för att kunna sikta in oss på bron men eftersom det kom ännu en stor båt fast i Flintrännan denna gång så blev det en period med lite mindre fart då vi avvaktade dennes passage. Vi körde över rännan och gick in genom Trindelrännan. Vinden inne i bron var helt skruvad och jag tror vi gled mer igenom tack vare strömmen än vind. 2,3 knop gjorde vi i alla fall under bron.

Det brukar ta några hundra meter innan man har fri vind från bron igen och vi trodde vinden  skulle komma men uppenbarligen hade det mojnat. Jag var sugen på att testa Gennakern och nu fanns det ett bra tillfälle så efter lite trix så fyllde den och vi kom nu upp i åtminstone 4,5knop. Att Gennakern har strumpa underlättar såväl sättning som nertagning enormt mycket. Vi kunde gå på slör i 1,5nm men sen blev det för platt för gennakern då vi behövde gira upp för att hålla ut från Limhamn så vi tog ner gennakern då men det var kul att segla den men nästa gång ska vi köra mer halvvind med den också. Vinden hade tilltagit och vi kunde gå på bra med vanliga segel fram till vår hamn som vi angjorde 1430. En längre segling än jag tänkt mig men vinden svajade ju lite av och till men en härlig dag och avslutning på vår semester segling.