Transat Mini 650 Argo |
Fyrtornsracet innebar för mig detta år att åka med en båt som jag aldrig seglat förut – Transat mini 650 modell argo. Det är en viss skillnad på att segla några timmar en dag och att köra runt 100nm som racet innebär så här ges tillfälle för en verklig utvärdering.
Vi seglade upp till Lomma på morgonen och fick då starttid 16.42. Denna starttid utgick från en av de tre mini båtarna som deltog. Tidskorrigering var redan gjord gentemot de övriga två mini båtarna och på detta sätt kunde alla minibåtar starta samtidigt och jaga i jaktstarten som övriga. Vår start var inte så bra men vi kom iväg mot Pinhättan och väl på kurs mot den sattes gennaker. Svaga vindar- Sydöst – Syd 6 m/s gjorde att den riktiga farten inte ville lyfta båten. Vi såg hur de andra plattade sina segel på väg österut om Ven. Vi höll kurs för att få fart och det innebar ett ben väster om Ven. Vi tuggade oss snabbt förbi samtliga som låg före oss.
På väg norrut med Gennaker |
Väl rundade så åkte den upp igen och vi tog oss uppåt längs med Skåne kusten genom att gippa gennakern (utan fler timglas) sista gippen blev strax framför Svinbådan och väl förbi så gick vi med fock mot nästa prick som var en grön farledsprick tvärs över sundet. Vinden hade hyfsat till sig nu till sydlig med ökande upp till ca8 m/s.
Ser du segelbåten? |
Vinden låg på sina 8m/s och hade vridit tillbaka till Sydöst vilket gjorde att vi hade sträckbog på ca 28nm från Kronborg ner till Drogden. Regnet kom och gick i de mörka timmarna inte så kraftigt men tillräckligt för att bli blöt. Vid 0400 kunde man åter skönja land riktigt bra och vid 0530 på morgonen var vi nere vid Köpenhamn.
Drogdenrännan |
Båten
Min erfarenhet av
båten i sig själv är att den har en lättarbetad sittbrunn om man bortser från
bommen som landar i skallen om man inte ser upp. Man sitter skönt på skarndäck
och styr båten. Båtens bredd gör att man kan ligga raklång tvärs över hela
båten inne i ruffen och vila. Inredning i ruffen fanns ingen men detta är nog
väldigt varierande och upp till varje ägare att utforma då utrymme finns det
gott om som sagt. Jag har lite svårt att förstå den 20 cm höga kanten som man
måste klättra över eller hänga över då man ska ner i ruffen eller hämta något.
Den gör ont och är i vägen. Kunde varit utformat på annat sätt för att förenkla
upp och nedgång mellan ruff och sittbrunn. Seglingsmässigt så kryssar båten bra
och tar väldigt bra höjd givet att man får in focken så mycket man kan. Den stampar
relativt kraftigt i sjö men flyger fram på övriga bogar. Jag kan helt klart se
tjusningen med dessa båtar då man trots endast 6,5 m har en plattform för
segling på de stora haven.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar