söndag 2 mars 2014

Gasvarnare Gas Finder 1

Roade mig en dag i Juli 2013 med att installera en gasvarnare. Jag lyckades med att få till installationen precis som jag ville ha den dvs sensorn strax nedanför spisen, larmenheten ovanför navbordet på styrbordsidan väl synlig men ändå ur vägen. Detta larm ligger på egen säkring och inget kablage synligt.

Gasvarnaren som jag valt heter Gas Finder 1 från Alde. Denna sensor kan detektera såväl Butan, Propan och Metan men det huvudsakliga syftet här gäller ju pPropan och Butan som finns i gasol och är tunga gaser. Sensorn kommer med 4 meter lång kabel och den räcker gott och väl till den dragning av kabeln som jag gjorde - du får ca 20 cm tillgodo när du ska ansluta den till larmenheten. 

Sensorn satte jag strax nedanför spisen på diskbänksskåpet. Tillräckligt så man kan öppna luckan under spisen och även ta bort teakdurken vid behov. Borrade ett hål och och drog in kabeln innanför och under luckan i diskbänksskåpet där den är väl skyddad. Härifrån vidare rakt höger ut till kölsvinet och rakt över hela kölsvinet under teak durken.







Här ligger det knepigaste momentet och jag var inte helt säker men jag chansade då jag helst vill ha dolda installationer och inte synliga kablar som man kan sparka av. Jag borrade ett hål rakt in i sockeln som navbordet står på. Jag borrade strax under samma nivå som teakdurken ligger på. Därefter borrade jag ett hål rakt uppifrån i samma sockel, efter att ha tagit ut lådorna. Här får man trixa lite med en ståltråd som jag fäste och tejpade på kabeln och efter några minuters fiskande (som alltid känns som en evighet) så kunde jag dra kabeln genom sockeln och nu hade jag alla kablage inuti hurtsen.
 
Jag fäste kabeln längs med golvet inne i hurtsen med clips som jag spikade fast och därefter går kablen rakt upp, väl ur vägen för lådorna. Så högt som möjligt borrade jag ett hål och drog ut kabeln så under navbordet. Här fäste jag den återigen med clips. Väl här så återstår att dra kabeln fram till och under till instrumentpanelen men det finns redan gott om mellanrum  att ta sig in bakom när man väl kommit så här långt så att få kabeln bakom instrumentpanelen så det är väldigt enkelt.




Jag satte min central ovanför instrumentpanelen och där valde jag att göra det enkelt med ett hål rakt ner för själva 12v kablarna som jag satte på en ledig strömbrytare. Så här långt kommen så återstår att att sprätta upp kabeln som dragits och ansluta de tre mindre kablarna som legat där i enligt kopplings-schema. Schemat är okomplicerat men att jobba med tre små kablar som har dimension 0,5mm var en utmaning och väldigt svårt då blir svårt att skala av isolering på dessa små kablar och tillika svårt då man inte har särskilt mycket material att jobba med men till slut satt det.


 När väl larmenheten är på plats med hjälp av två skruvar så ska den kalibreras men när detta är gjort så är det dags för ett första test och det sker genom att hålla en cigarettändare utan låga mot sensorn. Det tar två sekunder så börjar larmet tjuta och tjuter tills du trycker på återställning.

 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar